Kuluttajatutkimus selvitti: Osa Black Friday -alennuksista voi olla huijausta, jopa kolmanneksella suosituimmista tuotteista hinta nousee – näin löydät parhaimman tarjouksen

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan yli kolmannes suomalaisista uskoo säästävänsä merkittävästi Black Friday -tarjousten myötä, mutta todellisuudessa hinnat voivat olla perjantaina jopa kalliimpia.

Aiheesta keskusteltiin myös Huomenta Suomessa perjantaiaamuna.

Hintaopas.fi-sivuston ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan Black Friday -alennusmynnit ovat vakiinnuttaneet selkeästi asemansa Suomessa. Jopa 58 prosenttia suomalaisista kertoi viime vuonna tehneensä tarjouspäivänä ostoksia.

Tänä vuonna taas jopa 82 prosenttia suomalaisista arvioi varmasti tai mahdollisesti ostavansa tuotteita perjantain alennuspäivänä. Eniten ostoinnokkuutta löytyy 18–24-vuotiaista.

Vaikka moni uskoo tekevänsä huimia ja edullisia löytöjä, näin ei aina ole. Osassa tuotteista hinnat voivat jopa nousta.

Älä katso vain alennusprosentteja!

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kannustaa kuluttajia tarkkaavaisuuteen, sillä Hintaoppaan sadan haetuimman tuotteen listalla 32 prosentilla tuotteista havaittiin hinnannousuja vuoden 2017 Black Fridayna.

Alennusprosentteja voidaan luoda hintojen nopealla vaihtelulla.

– Hintojen nopean vaihtamisen avulla alennukset saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta. Kuluttajan kannattaa aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä katsoa vain alennusprosentteja, Matinvesi-Bassett neuvoo.

– Tuotteen hintahistoriaa tarkastelemalla on mahdollista tarkistaa, onko tarjous aidosti hyvä, onko hinta noussut ennen tarjousta tai onko tuote ollut paremmassa tarjouksessa jonain muuna ajankohtana.

Luvattua huonommat tarjoukset eivät kuitenkaan ole mikään täysin uusi asia. Esimerkiksi Kuluttaja-lehti kertoi lokakuussa, että Stockmannin Hullujen Päivien tarjoukset eivät olleet kovin hyviä.

Jopa tuhannen euron erot tarjouksissa

Hintaopas kehottaakin tarkastelemaan eri vähittäismyyjien hintoja parhaan tarjouksen löytämiseksi, vaikka olisikin tottunut aina ostamaan tuotteensa samasta paikasta.

Hintaopas esimerkiksi arvioi, että tänä vuonna Black Fridayn yhdeksi suurimmaksi hitiksi on nousemassa Applen iPhone X. Eri vähittäismyyjillä puhelimen hinnassa on jopa 300 euron vaihtelu.

LG:n LG OLED55C8-televisolla taas on hintaeroa eri kauppiaiden välillä jopa 1100 euroa.

Black Fridayna sadan suosituimman tuotteen kohdalla hinta nousee jopa kolmanneksella tuotteista, Hintaopas kertoo.

Elektroniikkaa ostetaan selkeästi eniten

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista lähes 40 prosenttia uskoo säästävänsä Black Friday -alennusmyynneissä vähintään 30 prosenttia tuotteen hinnasta. Hintaoppaan viime vuoden data kuitenkin osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa olevien tuotteiden keskimääräinen alennus on 25 prosenttia.

Black Friday ollaan yleensä liitetty elektroniikkaan, ja tutkimuksen mukaan myös 39 prosenttia suomalaisista on suunnitellut ostavansa elektroniikkaa perjantaina.

Kolmen suosituimman verkkokaupan kärjessä ovat Verkkokauppa.com, Gigantti ja Power.

Kuitenkin myös muiden tuotteiden tarjoukset ovat muuttuneet suomalaisten keskuudessa kiinnostaviksi. Elektroniikan jälkeen seuraavalla sijalla on muoti (22%), urheilu- ja ulkoilu (20%), kauneus ja terveys (17%) sekä lelut- ja lastentarvikkeet (12%).

Lähde: Hintaopas.fi

Korjattu: 23.11.2018 klo 12.57 vaihdettu artikkelin video kuvausteksteineen.

Lue myös:

    Uusimmat