Yhdysvalloista Suomeen rantautunut Black Friday houkuttelee ihmisiä ostoksille, mutta kaikki mainostetut alennukset eivät ole aitoja. MTV Uutiset Livessä kerrottiin, mistä keinotekoisen alennuksen tunnistaa.
MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.
Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.
On tavallista, että tuotteiden hinnat nousevat kysynnän ja tarjonnan mukaan, mutta toisinaan niitä muutetaan tarkoituksenhakuisesti. Keinotekoisesti alennetuista hinnoista on puhuttu etenkin Black Friday -ostospäivän ympärillä pyörivien kampanjoiden yhteydessä.
Lue myös: Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"
Keinotekoisesti alennettu hinta tarkoittaa, että tuotteen hintaa on nostettu ennen alennusmyyntejä ja laskettu kampanjaa varten, jotta prosentuaalinen tai euromääräinen hinnan lasku saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta.
– Tällöinhän se ei kuluttajalle tietenkään ole aito alennus, Hintaopas-sivuston maajohtaja, Liisa Matinvesi-Bassett kertoi MTV Uutiset Livessä.
Hintaoppaan tekemän vertailun mukaan lähes joka seitsemännen tuotteen hintaa on pumpattu tällä tavalla Black Week -kampanjan yhteydessä. Joka viides tuote oli edullisempi ostaa marraskuun alussa kuin Black Friday -päivänä.
Matinvesi-Bassetin mukaan ilmiö korostuu tietyissä tuoteryhmissä: työkaluissa, kodin sisustuksessa, vaatteissa ja kannettavissa tietokoneissa.
Esimerkiksi erään miesten takin hinta oli aiemmin 84,95 euroa. Marraskuun alussa arvo nousi 168,90 euroon ja laski Black Friday -päiväksi 117,90 euroon.
Lue myös: Black Friday -tarjouksista tehdään kymmeniä valituksia vuosittain – tässä kolme tyypillisintä valitusaihetta
Vertaa Black Friday -hintaa vuoden takaiseen
Aidosti halvempien hintojen perässä olevien kuluttajien kannattaa tarkistaa tuotteen hintahistoria pitkältä aikaväliltä.
– Kyllä se kannattaa ihan vuoden taakse mennä varsinkin Black Fridaynä. Voi katsoa, että mikä sen tuotteen hinta on ollut viime vuoden Black Fridaynä ja sitten katsoa hintahistoriasta, että miten se on vaihdellut, mikä on ollut se alin hinta, Matinvesi-Bassett neuvoi.
Kaikesta huolimatta Black Friday on Matinvesi-Bassettin mukaan vuoden edullisin ostospäivä. Keskimäärin hinnat ovat kampanjapäivänä 4 prosenttia halvempia kuin yleensä. Ostoshuumassa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, etteivät läheskään kaikki tuotteet ole mustana perjantaina alennuksessa.
Alennushuuma ei lopu vielä Black Fridayhyn, sillä maanantaina koittaa vielä Cyber Monday.