Vuoden suurimmaksi ostospäiväksi kutsutun Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna hieman pienempi kuin vuotta aiemmin, kertoo hintavertailupalvelu Hintaopas.fi tiedotteessaan.
Hintaopas.fi kertoo tiedotteessaan, että heidän keräämänsä datan perusteella Black Friday -alennusten määrä ja suuruus kääntyivät tänä vuonna hienoiseen laskuun viime vuodesta.
Tänä vuonna tarjoustuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 4,72 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 5,08 prosenttia.
Palvelun mukaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista Black Fridayna, kun viime vuonna vastaava luku oli 42 prosenttia.
Tiedotteessa kerrotaan, että 21 prosentilla tuotteista hinta nousi Black Fridayna marraskuun alkuun verrattuna. Palvelun mukaan hinta nousi harvemmalla tuotteella kuin viime vuonna.
Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen
Maajohtajan kommentit
Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa, että lukujen perusteella alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta. Tosin tarjoukset alkoivat aiemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle.
– 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 prosenttia. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja, Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.
Huomionarvoista on se, että jopa 87 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. 13 prosenttia tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden.
Keinotekoisten alennusten määrä väheni
Lisäksi palvelun mukaan näyttäisi siltä, että keinotekoisten alennusten määrä väheni. Vuonna 2021 niitä oli 12,3 prosenttia kaikista tarjouksista, kun nyt luku oli 7,9 prosenttia. Tiedotteen mukaan tämä määriteltiin niin, että hintoja oli nostettu 1. lokakuuta jälkeen ja laskettu Black Fridayksi 25. marraskuuta.
Keinotekoisten alennusten määrä näyttäisi laskeneen viime vuodesta yli neljä prosenttiyksikköä.
– Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia, Matinvesi-Bassett sanoo.
Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"
Loppu alennuskikkailulle?
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että ensi vuoden alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Mikäli taas yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei KKV:n mukaan koske.
KATSO MYÖS: Näin löydät oikeasti hyviä alennuksia tarjoushulinoissa!
2:49
Lue myös: Mikä ihmeen Cyber Monday? Alennushulinat eivät päättyneet Black Fridayn tarjouksiin
Lue myös: Black Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: Hintavertailupalvelu Hintaopas.fin tiedote, Kilpailu- ja kuluttajavirasto