Näin selvität, onko alennus keinotekoinen vai ei.
Vuoden suurimmaksi ostospäiväksi tituleerattu Black Friday koittaa perjantaina 25. marraskuuta. Black Friday on aina marraskuun neljäs perjantai. Moni kauppa tiedotteleekin jo ahkerasti tarjouksista.
Alennushulinaan liittyen on myös ollut havaittavissa ikävä ilmiö: hintoja saatetaan ensin nostaa ja sitten laskea Black Fridayksi. Ideana näissä keinotekoisissa alennuksissa on saada alennusprosentti tai euromääräinen säästö näyttämään mahdollisimman suurelta
Tiesitkö? Ensi vuoden alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Jos puolestaan yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei kuitenkaan koske.
Lähde: KKV
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan vuoden 2022 Black Friday -raportin mukaan viime vuonna yli joka kymmenen tuotteen hintaa nostettiin ensin 1. lokakuuta ja 21. marraskuuta välisenä aikana ja alennettiin Black Fridayksi, joka viime vuonna oli 26. marraskuuta.
Palvelun mukaan keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta.
Lue myös: Näitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"
Tutki hintahistoriaa
Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo MTV Uutisten haastattelussa, miten tällaiset puijaukset voi tunnistaa.
– Kannattaa tutkia hintoja etukäteen. Vain vertailemalla hintoja pystyy löytämään aidosti hyvät alennukset.
Matinvesi-Bassett suosittelee tutkimaan tuotteen hintahistoriaa hintavertailupalveluilla. Niiden avulla näet, mikä on ollut tuotteen markkinahinta. Hintaoppaan lisäksi näitä ovat esimerkiksi Hintaseuranta.fi ja Hinta.fi. Myös Vertaa.fi-sivustolla voi vertailla tuotteiden hintoja, tutkia tuotetietoja ja seurata hintakehitystä.
– Sieltä voi nähdä, onko hintaa nostettu etukäteen ja laskettu sitten, että saadaan alennusprosentti näyttämään mahdollisimman suurelta, hän sanoo.
Tarjoushuumassa kannattaa muutenkin olla tarkkana, ettei haksahda huijauksiin. Lue täältä, miten voit välttyä petkutuksilta nettikaupoilla.
Hintakikkailu puhutti myös viime vuonna. Katso Matinvesi-Bassettin aiempi haastattelu alta:
6:57
Lue myös: Huolestuttavia uutisia Black Fridayn kynnyksellä: Tämä firma nousee jatkuvasti esiin sähköpostihuijauksissa
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Osittainen lähde: Hintaopas