Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Nasta- vai kitkarenkaat on tyypillinen keskustelunaihe työpaikkojen kahvihuoneissa tähän aikaan vuodesta. Jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa soveltuvat paremmin.
Joudun työni puolesta ajamaan paljon erilaisilla autoilla, joten kokemusta on molemmista rengasvaihtoehdoista. Omaan autooni olen valinnut ja valitsen jatkossakin nastarenkaat, koska Suomen vaihtelevissa talvikeleissä ne ovat turvallisempi vaihtoehto.
Tutkimus- ja testitietoa
Esimerkiksi VTT on julkaissut vuonna 2014 tutkimuksen ”Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa”. Tutkimuksen yhteenveto-osiossa todetaan seuraavasti: ”Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella talvirenkaat olivat sitä useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.
”Myös erilaiset talvirengastestit osoittavat, että hyvät nastarenkaat toimivat ja pitävät selkeästi kitkarenkaita paremmin liukkailla ajoalustoilla, kuten jäällä, vesijäisillä sivuteillä tai kiillottuneissa risteyksissä – siis juuri sellaisilla keleillä, jolloin kaikki mahdollinen pito on oikeasti tervetullutta.
Sulalla asfaltilla ajettaessa nasta- ja kitkarenkaiden toiminnassa ei testien mukaan ole olennaista eroa.
Priorisointikysymys: hiljaisuutta vai pitoa?
Usein kitkarenkaiden valintaa perustellaan niiden hiljaisuudella sekä sillä, että ne aiheuttavat vähemmän katupölyä.
Itse arvostan renkaissa hiljaisuutta enemmän parasta mahdollista pitoa silloin, kun olosuhteet ovat oikeasti huonot. Moni kitkarenkailla ajava lisäksi perustaa kokemuksensa nastarenkaiden äänekkyydestä vuosien takaisiin kokemuksiinsa. Rengastekniikka menee kuitenkin koko ajan eteenpäin hurjaa vauhtia ja tämän päivän laadukkaat nastarenkaat ovat jo erittäin hiljaisia. Myös autojen äänieristys on parantunut.
Katupölykeskustelussa puolestaan unohdetaan helposti se fakta, että jos nastarenkaiden käyttäjät siirtyisivät käyttämään kitkarenkaita, jouduttaisiin hiekoitusta lisäämään. Pölisevä hiekka on taas omiaan lisäämään katupölyä.
Keliolosuhteet vaihtelevat – välillä hyvinkin nopeasti
Nastarengas on oikea valinta kaltaiselleni auton käyttäjälle, joka joutuu lähtemään esimerkiksi työn puolesta liikkeelle kelillä kuin kelillä. Tärkeää on huomata, että monesti keli vaihtuu myös matkan aikana. Jos tien pinta muuttuu yllättäen kuivasta jäiseksi ilman, että kuljettaja havaitsee asiaa, tuo nastarengas lisäturvaa ja antaa kuljettajan virheitä anteeksi kitkarengasta paremmin.
Kokenutkin kuljettaja tekee virheitä
Usein kuulee vedottavan siihen, että ”kokenut ja ennakoiva kuljettaja pärjää kitkarenkailla ongelmitta.” Korjaisin väitettä seuraavasti: kokenut ja ennakoiva kuljettaja pärjää kitkarenkailla paremmin kuin kokematon.
Pidän nastarengasta tärkeänä aktiivisena turvalaitteena, kuten vaikkapa ABS-jarruja tai ESC-ajonvakautusjärjestelmää. Periaatteessa kokeneen ja ennakoivan kuljettajan tulisi aloittaa jarrutus niin aikaisin, etteivät ABS-jarrut kytkeydy päälle. Vastaavasti kokeneen ja ennakoivan kuljettajan tulisi osata hiljentää ennen kaarretta tai käännöstä nopeuttaan niin, ettei ajonvakautusjärjestelmä joudu puuttumaan peliin.
Kuitenkin kaikilla meistä aika ajoin ABS-jarrut rutisevat ja ajonvakautusjärjestelmän valo vilkkuu kojelaudassa. Ennakoiva ja kokenut kuljettajakin siis tekee virheitä.
Virheen tapahduttua aktiivinen turvatekniikka puuttuu peliin ja auttaa kuljettajaa tiettyyn rajaan saakka. Sama pätee myös renkaisiin. Mitä paremmin rengas pitää, sitä paremmat mahdollisuudet kuljettajalla on välttää onnettomuuteen joutuminen.
***
5:17