Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kannattaako sähköautoon valita nastat vai kitkat?

Vastaus: Rengasvalintaa autoon kuin autoon tehtäessä on tärkeää pohtia omia autonkäyttötarpeita ja ajoympäristöjä. Sähköauton kohdalla on syytä ottaa huomioon polttomoottoriautoja suurempi massa ja tehokkuus.

Pohjoismaiden oloihin tarkoitettujen talvirenkaiden kulutuspinnan kumiseokset ovat pääsääntöisesti muita renkaita pehmeämpiä. Tällä tavoitellaan parempaa lumi- ja jääpitoa pohjolan haasteellisissa olosuhteissa.

Sähköautojen kohdalla tähän kuitenkin liittyy pieni haaste, koska ne ovat pääsääntöisesti vastaavia polttomoottoriautoja painavampia: jos painavan auton alla olevissa renkaissa on liian löysä pintamalli, heikkenevät sen ajo-ominaisuudet tuntuvasti. Sähköauton talvirenkaan tulisikin olla sopiva kompromissi jäykkyyden ja pehmeyden välillä. 

Rengasvalintaa tehtäessä olen aina suositellut tutustumaan puolueettomien tahojen tekemiin rengastesteihin. Sama pätee sähköauton rengasvalintaan – tosin tällöin olisi tärkeää, että testauskin olisi tehty nimenomaan sähköautolla, kuten esimerkiksi Moottori-lehti teki hiljattain nastarengastestissään. Voit lukea koko testin Moottorin numerosta 8/2022.

Auton käyttötarpeet ja ajoympäristö

Moni sähköautoilija tavoittelee hiljaista ajokokemusta ja valitsee nastarenkaan sijaan kitkarenkaan. Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on kuitenkin tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu. Jos talven aikana joutuu esimerkiksi ajelemaan vesijäisillä sivuteillä, on nastarengas varmempi valinta. 

Itse ajoin viime talven vaihteeksi kitkoilla, mutta tulevan talven taas nastoilla. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä kitkarenkailla päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa.

Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut.

Jos taas oma liikkuminen tapahtuu pelkästään pääväylillä tai hyvin hoidetuilla keskusta-alueen teillä, ovat kitkarenkaat hyvä vaihtoehto. Ainakin Helsingissä on nastarenkaiden käyttö jopa kielletty tietyllä katuosuudella, tulevana talvena.

Pohjois-Suomen oloissa, missä olosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin. Toki Pohjois-Suomessa on paljon pienempää tiestöä, jolla vesijääongelmilta ei voi välttyä – tarvitaan siis taas omat ajoympäristöt huomioivaa harkintaa ennen valinnan tekoa.

Suorituskyky ja vetotapa

Sähköautolle on polttomoottoriautoja suuremman painon lisäksi ominaista sen tehokkuus. Perusperheautolta näyttävän auton suorituskyky sähköisellä voimalinjalla yllättää herkästi tottumattoman – esimerkeiksi aiemmin vain polttomoottoriautoja ajaneen tai hiljattain kortin saaneen perheenjäsenen. 

Useat sähköautot ovat myös nelivetoisia. Nelivedon ansiosta iso ja painavakin auto kiihtyy todella reippaasti liukkaallakin ajoalustalla, mikä aiheuttaa herkästi sen, että kuljettajalta jää hahmottamatta kelin todellinen haasteellisuus. Autoa pysäytettäessä ja liukkaaseen kaarteeseen ajettaessa tämä saattaa kostautua – nelivetoinen auto kun ei pysähdy yhtään kaksivetoista autoa paremmin. 

Ennakointi ja ajotapa

Nastarengas antaa kitkarengasta paremmin kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä anteeksi – kuitenkin sekin vain tiettyyn rajaan saakka. 

Usein kuulee vannoutuneiden kitkarengasihmisten kertovan, että kitkoilla pärjää hyvin, kun ajaa ennakoiden. Näinhän se on, mutta mikään ei estä ennakoimasta samalla tavalla myös nastarenkaiden kanssa. 

Toinen harhaluulo on, että painavan ja tehokkaan sähköauton alla renkaat – tai ainakaan nastarenkaat – eivät kestäisi kovin kauaa. Itse asiassa monissa sähköautoissa hyödynnetään vetoluistonestoon ja ajonvakautukseen sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä siinä, missä polttomoottoriautossa pyritään samaan lopputulokseen jarruttamalla yksittäisiä pyöriä ja rajoittamalla moottorin kierroksia. Tämän tarkemman toteutustekniikan ansiosta sähköauton alla renkaat kuluvat ennakkokäsityksistä poiketen usein jopa vähemmän kuin polttomoottoriautossa. Tämäkään ei siis ole este nastarenkaiden hankinnalle, jos omat autonkäyttötarpeen sitä edellyttävät. 

Tietenkin käyttövoimaa olennaisempi tekijä renkaiden kulumisen kannalta on kuljettajan ajotapa. Voimakkailla kiihdytyksillä ja jarrutuksilla sekä liian suurella kaarrenopeudella saa laadukkaatkin renkaat nopeasti huonoon kuntoon autolla kuin autolla, käyttövoimasta riippumatta.

Toimintamatkaa turvallisuuden kustannuksella

Yksi valintakriteeri rengaskaupoilla on vierintävastus. Varsinkin sähköautoon renkaita valitseva saattaa antaa arvoa alhaiselle vierintävastukselle pidemmän toimintamatkan toivossa. Rengastestien tuloksia tarkistellessa näkyy kuitenkin se valitettava tosiasia, että usein alhainen vierintävastus on saatu aikaan pito-ominaisuuksien kustannuksella. Tässä kohtaa ainakin itse panostaisin mieluummin turvallisuuteen, vaikka sitten laturilla pitäisikin vierailla hieman tiuhemmin. 

Hyvä on muistaa, että talvirenkaiden vierintävastus on kuitenkin pääsääntöisesti vastaavankokoisia kesärenkaita alhaisempi niissä käytettävistä kumiseoksista ja lamellitekniikasta johtuen.

Nastat vai kitkat?

Alkuperäinen kysymys oli, että kannattaako sähköautoon valita nastat vai kitkat. Mitään absoluuttista totuutta asiaan ei ole vaan jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa ja autoonsa soveltuvat paremmin.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat