Kuolemaan johtavissa traktorimönkijöiden turmissa menehtyy yleisimmin päihtynyt työikäinen

Onnettomuustietoinstituutin OTIn mukaankuolemaan johtaneissa traktorimönkijäonnettomuuksissa yli puolessa kuski oli päihtynyt.

Onnettomuustietoinstituutti on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta.

OTIn mukaan vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä.

– Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat, OTI kertoo tiedotteessaan.

Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on rajattu pois maasto-onnettomuudet. Liikennevahinkotilastot sisältävät myös tieliikenteen ulkopuoliset tapaukset.

Traktorimönkijöiden määrä kasvoi Suomessa kymmenessä vuodessa kahdeksankertaiseksi. Vuoden 2022 lopussa Traficomin rekisterissä oli yli 65 000 traktorimönkijää.

Yhteenajo auton kanssa tyypillinen

Yleisin traktorimönkijän liikennevahinko oli OTIn tietojen mukaan yhteenajo henkilö- tai pakettiauton kanssa. Traktorimönkijä oli tyypillisesti yhteenajon aiheuttaja.

Liikennevahingon aiheuttaneista traktorimönkijäkuljettajista suurin, ja eniten kasvanut, ikäryhmä olivat alaikäiset 15–17-vuotiaat kuljettajat.

Henkilövahinkokorvauksia saaneista traktorimönkijäkuljettajista ja -matkustajista yli puolet oli alaikäisiä. 

Nuorien kuljettajien osuus voi olla suurempikin, sillä joka kolmannessa vahingossa osallisten ikätietoja ei ollut saatavilla.

− Traktorimönkijät ovat kasvava ilmiö liikenteessä erityisesti nuorten kuljettajien keskuudessa, ja niiden turvallisuustilannetta on syytä seurata tarkasti, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa tiedotteessa. 

Parkkarin mukaan traktorimönkijäkuljettajan on tärkeää ymmärtää, että ajoneuvo on suunniteltu lähtökohtaisesti työkaluksi eivätkä sen ajo-ominaisuudet ole autoon verrattavissa. 

Moni humalassa

Traktorimönkijäkuljettajien aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa yleisin onnettomuustyyppi oli OTIn mukaan tieltä suistuminen. 

Onnettomuuteen osallisista traktorimönkijäkuljettajista yli puolet olivat päihtyneitä.

Seitsemän traktorimönkijää oli viritetty ohittamalla nopeudenrajoitin, jolloin mönkijää oli mahdollista kuljettaa yli suurimman sallitun rakenteellisen nopeuden.

− Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan traktorimönkijäturmia voitaisiin ehkäistä vaikeuttamalla niiden virittämistä sekä lisäämällä turvavyöt ja turvakaaret pakollisiksi avomallisiin mönkijöihin, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty arvioi.

– Turvavyöt eivät toki sovellu kaikkeen käyttöön esimerkiksi maastossa, mutta erityisesti tieliikenteessä ne voisivat turvakaaren tai kehikon kanssa vähentää kaatuneen mönkijän alle jäämisestä syntyviä vammautumisia.

Parannusehdotuksia turmien ehkäisemiseksi:

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat esittäneet tutkimiensa onnettomuuksien perusteella turvallisuuden parannusehdotuksia kuolemaan johtaneiden mönkijäonnettomuuksien vähentämiseksi:

  • Virittämisten ehkäiseminen. Nopeudenrajoittimen ohittaminen on tehtävä vaikeammaksi.

  • Alkolukko. Mönkijöiden kuljettaminen alkoholin vaikutuksen alaisena tulee estää teknisesti esimerkiksi alkolukon avulla.

  • Liikennevalvonta. Liikennevalvontaa syrjäseuduilla kohdistettava traktorimönkijäkuljettajiin.

  • Turvavarusteet. Avomallisiin traktorimönkijöihin määrättävä pakolliseksi turvavyöt ja turvakaaret, joita voidaan käyttää mönkijän käyttötarkoituksen soveltuessa niihin (esimerkiksi tiellä ajaessa).

  • Tiedotus ja koulutus. Moni mönkijäkuljettaja hyötyisi lisätiedoista erilaisissa olosuhteissa ajamisesta, turvavarusteista sekä mönkijän hallittavuudesta.

Lähde: OTI.

Lue myös:

    Uusimmat