Viime vuosina suosiotaan nuorten keskuudessa ovat kasvattaneet erityisesi hytilliset traktorimönkijät, kertoo Liikenneturva.
– Yhä enemmän näkee nuorten käytössä on 60 km/h kulkevia traktorimönkijöitä. Sellaisen ohjaimiin voi päästä traktorikortilla, johon riittää pelkkä teoriakoe. Ongelmia syntyy helposti, jos kokematon tielläliikkuja ulosmittaa kuudenkympin maksiminopeuden, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska sanoo tiedotteessa.
Mönkijäonnettomuuksissa tyypillistä on esimerkiksi se, että ajoneuvoa on ajettu alkoholin vaikutuksen alaisena. Myös mönkijöiden ajamiseen liittyy erityinen vaaranpaikka, sillä mönkijät ovat herkkiä kaatumaan etenkin mutkissa, jos nopeus on liian kova.
– Kaikki mönkijät on alun perin suunniteltu pääasiassa maastokäyttöön, ja tämä vaikuttaa niiden ominaisuuksiin tieliikenteessä. Tiukkojen käännösten tekemistä on syytä välttää, ja vauhti kannattaa pitää tasaisena. Turvallisuutta lisää, kun opettelee siirtämään omaa painoaan oikein. Tämä koskee myös kyydissä olevaa matkustajaa, Niska ohjeistaa.
Lue myös: Nuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia"
Suosion myötä onnettomuuksien määrä kasvaa
Myös vakuutusyhtiö LähiTapiolassa ollaan havahduttu traktorimönkijöihin liittyviin onnettomuuksiin. Traktorimönkijöiden yleistyessä on kasvanut myös onnettomuuksien määrä. Kuljettajan kannattaa varoa esimerkiksi tiukoissa mutkissa, ettei mönkijä pääse suistumaan tieltä tai kaatumaan, koska niin on sattunut monia henkilövahinkoja, Lähitapiola kertoo.
– Vaikka nämä koppimönkijät muistuttavat jo ulkoisesti autoa, on hyvä muistaa, etteivät niiden ajo- ja turvallisuusominaisuudet ole esimerkiksi henkilöauton veroiset, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri tiedotteessa.
– Mönkijän ratissa tai puikoissa kannattaa aina ottaa kaarteet tarkasti, ettei ajoneuvo pääse kaatumaan tai kuljettaja muuten menetä sen hallintaa. Päältä ajettavissa malleissa korostuu oman kehon hallinta, kuten esimerkiksi moottorikelkkaa ajaessa. Koska oman painon käyttö on osa ohjausta, sitä on hyvä harjoitella ajan kanssa rauhallisessa paikassa, sanoo Tapani Alaviiri.
Trakorimönkijöillä tapahtuneet onnettomuudet ovat johtaneet myös nuorten kuolemiin. Esimerkiksi kesäkuussa 17-vuotias nuorukainen kuoli traktorimönkijän suistuttua tieltä ja törmättyä puuhun.
Lue myös: Kaksi nuorta sairaalaan Forssassa – poliisi varoittaa traktorimönkijöillä pelleileviä "karmeista seurauksista"
Koppimönkijä ja mopoauto eri asia
Nuorten suosiossa ovat traktorimönkijöiden eli koppimönkijöiden lisäksi myös mopoautot.
LähiTapiolan mukaan traktorimönkijä voi usein tulla vaihtoehdoksi mopoautolle esimerkiksi suuremman maksiminopeuden tai paremman saatavuuden takia.
Mopoautoa ja koppimönkijää ei kuitenkaan kannata suoraan verrata turvallisuusnäkökulmasta toisiinsa. Koppimönkijä voi olla rungoltaan vahvempi kuin mopoauto, mutta korirakenteeltaan se on useimmiten avonaisempi. Lisäksi mahdollinen korkeampi nopeus sekä se, onko ajoneuvossa esimerkiksi ABS-jarruja, vaikuttaa turvallisuuteen.
Lue myös: Ei kovin turvallista: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski
Hurja takaa-ajo tallentui kameraan: Katso, miten mönkijävaras pakeni poliisia Kotkassa.
4:31
Lähteet: Liikenneturva, LähiTapiola ja LähiTapiola