40 tasoristeyskuolemaa tutkittiin – syy jokaiseen löytyi auton ratin ja penkin välistä

1:04img
Älä kuole tasoristeyksessä – muista nämä asiat!
Julkaistu 31.08.2022 06:31

Ville Järveläinen

Valtaosa kuolemaan johtaneista tasoristeysonnettomuuksista tapahtuu varoituslaitteettomissa risteyksissä.

Vuosina 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa menehtyi yhteensä 40 henkilöä. Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tekemä selvitys paljastaa, että valtaosa onnettomuuksista sattui tasoristeyksissä, joissa ei ollut varoituslaitteita, kuten puomia tai varoitusvaloa.

OTI:n selvityksen mukaan ajoneuvon kuljettaja oli syypää jokaiseen onnettomuuteen. Kohtalokasta törmäystä edelsi useimmiten havaintovirhe, joiden taustalla osassa tapauksissa vaikuttivat ympäristön näkemäesteet, kuten puut ja pensaat. Huomionarvoista on myös se, että useimmiten onnettomuus tapahtui tutussa paikassa.

– Onnettomuuspaikka oli suurimmalle osalle kuljettajista tuttu. Tutkijalautakuntien mukaan tämä heikensi havainnointia onnettomuustilanteessa, sillä tutkijalautakunnat arvioivat osan kuljettajista ajaneen rutiininomaisesti vähäliikenteiseen risteykseen luottaen siihen, ettei junaa ole tulossa, kertoo tiedotteessa OTI:n erityisasiantuntija Salla Salenius.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin

Varoituslaitteita vain harvassa onnettomuusristeyksessä

Suurin osa moottoriajoneuvojen tasoristeysonnettomuuksista tapahtui varoituslaitteettomissa junaradan ja yksityistien risteyksissä. Kaikista 33 onnettomuustasoristeyksestä neljässä oli varoituslaitteet, ja kaikissa näissä tapauksissa kuljettaja ajoi päin alhaalla ollutta puomia ja päätyi raiteille.

Tutkijalautakuntien mukaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi tasoristeykset tulisi poistaa kokonaan, tai jos se ei ole mahdollista, tulisi turvallisuutta parantaa asentamalla tasoristeyksiin valo- ja äänivaroituslaitteet sekä puomit.

Lue myös: Harri on tehnyt vapaaehtoistyötä liikenneonnettomuuspaikoilla jo 40 vuotta – jos hän saisi päättää, asennettaisiin kaikkiin autoihin yksi varuste

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne