Putouksen yhdeksäs tuotantokausi on ollut jättimenestys. Näyttelijätähdet loistavat parrasvaloissa, mutta monien sketsien takana on harvemmin suuren yleisön huulille nouseva nimi: Niklas Lindgren.
Putouksen yhdeksännen kauden vastaava käsikirjoittaja Niklas Lindgren, 37, oli jo ohjelman kahdeksannen kauden pääkäsikirjoittaja. Sitä ennen hän oli tarjonnut joitain kirjoittamiaan sketsejä Putoukseen.
– Luulen, että päädyin mukaan, koska olin tehnyt aika paljon töitä tuotantoyhtiö Yellow Film & TV:lle. Käsikirjoitin ja ohjasin Pasila 2.5 – The Spin-Off -piirrossarjaa. Sen jälkeen tein Kimmo-tv-sarjan kolmatta kautta ja suoraan sen jälkeen Joonas Nordman pyysi minut Putoukseen kahdeksannen kauden käsikirjoittajaksi, Lindgren kertoo.
Niklas Lindgren on kotoisin Pohjois-Savon Nilsiästä. Hän kertoo nuorena katsoneensa innolla muun muassa Indiana Jones- ja Paluu tulevaisuuteen -elokuvia sekä muita seikkailu- ja toimintaelokuvia.
– Olimme Nilsiän ainoat neljä suomenruotsalaista: vanhempani, minä ja veljeni. Siellä elin ensimmäiset 15 vuotta elämästäni, kunnes muutimme Espooseen. Kävin siellä lukion. Sen jälkeen hain neljä kertaa Taideteolliseen korkeakouluun elokuvakäsikirjoittamisen linjalle ja lopulta pääsin kouluun, Lindgren muistelee.
– Jo opiskeluaikoina vuonna 2007 pääsin tekemään tv-elokuvan nimeltä Tässä lepää Aino Koski, jonka käsikirjoitin vaimoni Karoliina Lindgrenin ja Marja Pyykön kanssa. Samoihin aikoihin pääsin Helsinki-Filmille, joka oli silloin vielä osa Yellow Film & TV -yhtiötä, tekemään tv-sarjaa nimeltä Vastaparit.
"Olin maaninen Pasila-fani"
Helsinki-Filmillä työskennellessään Niklas Lindgren tutustui moniin Yellow Film & TV:n ihmisiin, muun muassa käsikirjoittajiin nimeltä Petja Peltomaa ja Anna Dahlman.
– Olin maaninen Pasila-sarjan fani. Olin maininnut Petjalle ja Annalle, että jos Atte Järvinen (Pasilan käsikirjoittaja) joskus lopettaa Pasilassa ja sarjan tekemistä jatketaan, haluan ehdottomasti ainakin yrittää päästä mukaan. Lopulta sain sen pestin. Se oli ensimmäinen tosi iso duuni, jossa minulla oli valtaa ja vastuuta. Olin pääkäsikirjoittaja ja ohjaaja.
Lindgren sanoo olleensa opiskeluaikoina niin sanotusti elokuva- ja jopa draamaorientoitunut.
– Pasilan kautta kuitenkin alkoi komediakausi, joka jatkuu yhä. Pasilaa seurasivat Kimmo-sarja ja Putous sekä hiljattain Elisa Viihde -palvelussa julkaistu Jättekiva-sarja.
Lindgren on ohjannut Jättekivan ja käsikirjoittanut sarjan yhdessä vaimonsa Karoliinan, Kris Gummeruksen ja Anna Brotkinin kanssa.
Vastaavan käsikirjoittajan työ Putouksessa eroaa Lindgrenin mukaan paljon muista käsikirjoitustöistä.
– Aloitimme käytännössä viime syksynä kirjoittamaan sketsejä ja Viikkokatsauksia. Atte Järvinen käsikirjoitti suurimman osan Viikkokatsauksista, minä editoin niitä ja kirjoitin pari siihen päälle sekä ohjasin ne. Tämä kaikki tapahtuu syksyllä, Lindgren kertoo.
– Myös livesketsejä kerätään ja kirjoitetaan syksyn aikana parisenkymmentä. Kirjoitan itse ehkä puolet ja tilaan niitä muilta käsikirjoittajilta. Joulukuussa niitä aletaan treenata, lukea ja valita. Näyttelijät, Joonas (Nordman) ja tuottajat ovat mukana siinä vaiheessa, ja jos sketsi naurattaa jo luettuna, on melko varmaa, että se nähdään myös livelähetyksessä.
"Sketsejä on kirjoitettuna liikaa"
Käsikirjoittaja sanoo, että tarkoitus on kirjoittaa sketsejä hieman liikaa ja valikoida suoriin lähetyksiin niistä parhaat.
– Välillä tarjolla on hyviä sketsejä, jotka eivät välttämättä sovi Putoukseen, koska ne ovat liian mustaa huumoria. Pitää ajatella myös ohjelman kohdeyleisöä. Siihen tosiaan pyritään, että sketsejä on kirjoitettuna liikaa, Lindgren toteaa.
Millaisia määriä sketsejä Putoukseen sitten on tarjolla?
– Yhdelle Putous-kaudelle on kirjoitettuna noin 20 sketsiä. Niistä toteutuu ehkä noin 15. Tällä kaudella kuudennessa jaksossa nähdyn Roolileikit-sketsin kirjoitin jo viime kaudelle, mutta sitä ei syystä tai toisesta nähty lähetyksessä silloin.
– Näihin asioihin vaikuttaa myös se, että mitkä hahmot ovat mukana sketsihahmokilpailussa. Haluamme, että kaikilla näyttelijöillä on tekemistä lähetyksissä ja sen mukaan määrittyy se, monta näyttelijää livesketsissä nähdään. Aika paljon tekeminen on hetkessä elämistä.
Viikkotasolla Niklas Lindgren on paikalla päivittäin Putouksen harjoituksissa. Harjoitusten jälkeen sketsi käsikirjoitetaan uudelleen, kun on tullut uusia ideoita tai on huomattu, että jokin asia on turha ja sen voi poistaa.
– Käytännössä siis käsikirjoitan sketsit jokaisen treenipäivän jälkeen uudelleen. Sitten lähetän ne illalla Joonakselle ja näyttelijöille. Seuraavana päivänä käydään läpi uusi versio sketsistä. Siihen pyritään, että sketsi olisi lukittu jo perjantain harjoituksissa, mutta sitäkin on käynyt, että käsikirjoitusta muutetaan vielä lähetyspäivänä lauantaina kenraaliharjoituksen jälkeen, Lindgren kertoo.
– Se on sitten sellainen tilanne, että noh, katsotaan mitä tapahtuu. Mutta toki meillä on taitavat näyttelijät, jotka osaavat mukautua. Ja jos syntyy hyvä idea ja vaikka se syntyisikin viime hetkellä, kyllä se yleensä toteutetaan.
Livesketsien ja Viikkokatsausten kirjoittamisen lisäksi tärkein osa Niklas Lindgrenin työtä on auttaa näyttelijöitä sketsihahmojen kanssa.
– Näyttelijät kirjoittavat hahmojensa jutut. Tapaamme näyttelijät tiistaina tai keskiviikkona ja he kertovat, mitä heillä on mielessä. Me Joonaksen kanssa kommentoimme ja annamme palautetta. Näyttelijät menevät kotiin ja kirjoittavat uudet versiot palautteen pohjalta ja sama rumba tapahtuu torstaina.
– Muutaman kerran minua on pyydetty kirjoittamaan jotain sketsihahmolle, mutta kyllä se pääsääntöisesti on näyttelijän vastuulla.
"Siellä me jännitämme vitsien puolesta"
Niklas Lindgren seuraa pääsääntöisesti lauantai-illan suorat lähetykset studion vieressä lähetysautossa ohjaaja Joonas Nordmanin kanssa.
– Kyllä me siellä jännitämme vitsien puolesta. Jo mainittu Roolileikit-sketsi onnistui hyvin ja sai tosi hyvän vastaanoton. Se nauratti yleisöä ja tuntui hyvältä, Lindgren kertoo.
– Siinä tilanteessa palautteen saa heti. On toki ollut sketsejä, jotka ovat tuntuneet itsestä nerokkaalta, mutta lähetyksessä ne lässähtävät. Se tuntuu hetken pahalta.
Käsikirjoittaja myöntää suoraa lähetystä seuratessaan vääntelehtivänsä tuolissaan, jos sketsi ei menekään lähetyksessä suunnitellusti.
LUE MYÖS:
MTV:n väki hullaantui! Putous-tähdet vierailivat Pöllölaaksossa
– Siihen on nyt jo tottunut. Viime kaudella sitä kaaosta yritti kontrolloida enemmän, mutta nyt sen ymmärtää, että livelähetyksessä voi sattua mitä vaan. Enkä niistä mitenkään suutu. Joskus tapahtuu myös paljon positiivisia yllätyksiä, Lindgren toteaa.
– Livelähetysten tekeminen on tavallaan täysin vastoin omia vahvuuksiani. Tykkään kirjoittaa pitkään, kuvata pitkään ja leikata pitkään, niin, että tulos saadaan hiottua niin hyväksi kuin mahdollista.
Suora lähetys on käytännössä tuon kaiken vastakohta. Lindgren kuvailee livelähetysten tekemistä koukuttavaksi.
– Näyttelijä tekee sitä mitä tekee, vaikka on treenattu ja ollaan Joonaksen hyvässä ohjauksessa. Mitä tahansa voi tapahtua, se suora lähetys tallennetaan ja se on ainoa versio, mitä siitä tehdään. Se on kontrollifriikille painajainen. Toista ottoa ei voi tehdä.
– Mutta se livelähetyksen huuma. Siinä on se tietty adrenaliini ja käsinkosketeltava jännitys, vaikka en lavalla itse pyörikään, nautin siitä tosi paljon. Se on varmaan lähimpänä teatteria, mihin tv-käsikirjoittaja pääsee.
Ohjaaminen ja käsikirjoittaminen kulkevat usein käsi kädessä. Niklas Lindgrenin ohjaama ja käsikirjoittama Jättekiva-sarja on malliesimerkki tästä.
Kumpi on enemmän Lindgrenin mieleen, ohjaaminen vai käsikirjoittaminen?
– Identiteetiltäni olen vahvemmin kirjoittaja. Olen ohjannut muidenkin kirjoittamia juttuja, mutta juuri komediaa tehdessä on hienoa, jos pääsee itse ohjaamaan ja toteuttamaan sen tasan niin kuin on itse ajatellut. Siinä on niin paljon kiinni esimerkiksi ajoituksesta ja nyansseista.
– On kyllä pakko kehua, että Putouksen ohjaaja Joonas Nordman tekee tosi hyvää työtä. Ei minulla ikinä ole Putous-studiolla sellaista oloa, että tekisin itse tuon ja tuon paremmin. Joonas on paras ohjaaja, jonka kanssa olen kirjoittajana tehnyt töitä. Jos itseäni ei lasketa, Lindgren toteaa hymyillen.