Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Kuuluuko henkilöautolla peruuttaa peileistä katsoen vai päätä kääntäen?
Vastaus: Peruuttamiseen liittyy paljon riskejä. Suosittelenkin välttämään peruuttamista aina, kun se vain on mahdollista. Jos on kuitenkin pakko peruuttaa, vaikuttaa kyseessä oleva paikka siihen, mikä on järkevä havainnointitekniikka.
Vältä peruuttamista tai peruuta helpommin
Esimerkiksi pysäköintialueelta kannattaa etsiä sellainen paikka, jossa on kaksi tyhjää ruutua peräkkäin. Näin pääsee ajamaan etuperin ensimmäisen ruudun läpi seuraavaan, josta myös liikkeellelähtö onnistuu aikanaan etuperin.
Erityisen riskialtista peruuttaminen on silloin, kun on risteävää liikennettä. Mainittakoon esimerkkeinä peruuttaminen pois omakotitalon pihasta tai pysäköintiruudusta. Huomattavasti turvallisempaa on peruuttaa jo paikalle saavuttaessa pihaan tai ruutuun. Näin liikkeellelähtö onnistuu etuperin, jolloin risteävän liikenteen havainnoiminen on huomattavasti helpompaa.
Peruuttamalla riittävän hitaasti saat itsellesi aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia.
Luo silmäys auton ympärille ja paikkaan, jonne aiot peruuttaa
Jos auto on ollut pysäköitynä ennen peruuttamista, on kuljettajan syytä kiertää sen ympäri ja varmistaa, ettei auton takana ole mitään tai ketään. Esimerkiksi auton takana, lähellä maan pintaa leikkivä lapsi ei näy peileistä eikä edes päätä kääntämällä.
Mikäli aiot peruuttaa esimerkiksi omakotitalon pihaan, kannattaa sinne havainnoida jo etuperin paikalle saapuessasi. Näin pystyt varmistamaan, että reitti on ainakin alustavasti selvä.
2:16
Risteävä liikenne edellyttää pään kääntämistä
Peruutettaessa paikassa, jossa risteäviltä suunnilta ei voi lähestyä autoja, peileistä näkee hyvin taaksepäin. Varsinkin, jos kuljettaja osaa liikuttaa katsettaan kaikkien kolmen peilin välillä luontevasti ja riittävän taajaan. Näin peilejä hyödyntäen saadaan havainnoitua taaksepäin laajalle alueelle, pienillä katseenliikkeillä. Samalla kuljettaja näkee koko ajan tarkasti, missä auton kylkilinjat kulkevat.
Jotta peileistä näkee kunnolla, on niiden oltava puhtaat jäästä, vedestä ja huurteesta. Peilinlämmittimet ovat näppärä apu näiden poistamiseksi – onneksi ne löytyvät jo isosta osasta autokantaamme.
Peilien kautta peruuttamista kannattaa harjoitella turvallisella alueella. On tärkeää myös huomata, että eri automerkkien ja -mallien peilit vääristävät etäisyyksiä jonkin verran. Huolellisuutta siis tarvitaan tässäkin.
Jos taas on mahdollista, että sivuilta lähestyy risteävää liikennettä, ei kuljettaja havaitse sitä sivupeileistä riittävän ajoissa. Näissä tilanteissa on äärettömän tärkeää, että kuljettaja kääntää päätään ja havainnoi huolellisesti – myös kaikki katveet eliminoiden.
Ajoneuvotekniikka auttaa kuljettajaa – myös peruutettaessa
Uusimmissa premium-luokan autoissa on vakio- tai lisävarusteena risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka on kehitetty auttamaan nimenomaan peruutettaessa. Järjestelmä hyödyntää katveavustimen tutkia tai kameroita ja kertoo kuljettajalle ääni- ja valomerkein (yleensä samoilla kuin katveavustinkin), jos risteäviltä ajosuunnilta on lähestymässä auto. Kuten monet muutkin turvavarusteet, varmasti myös tämä tulee lähivuosina yleistymään ja saataville myös edullisempiin automerkkeihin ja -malleihin.
Risteävän liikenteen tunnistusta yleisempiä apuvälineitä ovat peruutustutkat ja -kamerat. Ne kertovat kuljettajalle, onko auton takana, sen välittömässä läheisyydessä, esteitä.
Korostan kuitenkin, ettei kuljettajan pidä sokeasti luottaa tähän uuteen tekniikkaan. Huolellinen havainnointi siis kannattaa, vaikka tekniikkaa käyttäisikin apuna. Tiedän tapauksia, joissa esimerkiksi betoniporsas on jäänyt peruutustutkan sensoreilta huomioimatta. Mikäli kuljettaja olisi havainnoinut porsaan ennen peruutukseen lähtöä, olisi puskurin naarmuuntumiselta todennäköisesti vältytty.