Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka viikko. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten opin peruuttamaan perävaunun kanssa?
Vastaus: Perävaunulla peruuttaminen on taitolaji, jonka oppii vain harjoittelemalla. Nykyautoihin on tarjolla myös peruuttamista helpottavia Trailer Assist -järjestelmiä, joissa tekniikka huolehtii ohjauspyörän käsittelystä kuljettajan puolesta.
Peruuttaminen on aina riskialttiimpaa kuin etuperin ajaminen siitä riippumatta, onko auton perässä perävaunua vai ei. Tämä johtuu lähinnä siitä, että näkyvyys taaksepäin on huomattavasti rajallisempi kuin eteenpäin. Näin ollen tästä voidaan johtaa nyrkkisääntö: Peruuttamista on syytä välttää aina, kun se on mahdollista.
Peruuttamiselle on usein myös vaihtoehtoja
Usein yhdistelmän kääntämistä varten löytyy lähistöltä kenttä, pysäköintialue tai vastaava, jolloin peruuttamiselta vältytään. Mikäli tällaista paikkaa ei ole järkevän etäisyyden päässä, kannattaa kuitenkin harkita tarkoin, missä yhdistelmän kääntää. Esimerkiksi hiljaisessakaan risteyksessä, jossa myös kevyenliikenteenväylä risteää ajoradan kanssa, en suosittele peruuttamaan. Varsinkin kuomullinen perävaunu jättää taakseen valtavan katveen, jonne lähestyvä pyöräilijä, mopoilija tai kävelijä jää helposti piiloon.
Ketä tahansa ei ole syytä kelpuuttaa näyttäjäksi
Kun peruuttamiseen soveltuva paikka on löytynyt, on jo etuperin paikkaa lähestyttäessä syytä varmistaa, ettei peruutuspaikalla ole esteitä, kuten betoniporsaita, tolppia, ihmisiä tms.
Mikäli kyydissäsi on luotettava henkilö, jonka tiedät olevan tilanteen tasalla, kannattaa hänet pyytää ulos näyttömieheksi tai -naiseksi. Tällöin näyttäjän on sijoituttava niin, että hän varmasti näkee perävaunun taakse – molemmin puolin. Lisäksi näyttäjän on seisottava sellaisessa paikassa, että yhdistelmällä peruuttavan kuljettajan on mahdollista havaita hänet ja hänen antamansa merkinannot.
Annettavat merkit on syytä sopia etukäteen, jottei tilanteeseen jää tulkinnanvaraa. Usein näyttäjäksi tarjoutuu jopa pyytämättä randomeja kadunmiehiä. Tällöin on olemassa iso vahingon vaara. Itse olen vuosien varrella kohdannut monta yli-innokasta näyttäjää, jotka huitovat auton etupuolella, että anna mennä vaan, vaikka näkevät vaan yhdistelmän toiselle sivulle. Tällaiseen näyttäjään ei todellakaan tule luottaa ja muutenkin on tärkeää muistaa, että vastuu on aina yhdistelmää peruuttavalla itsellään.
Huolellinen havainnointi ja maltillinen nopeus
Peruutettaessa on tärkeää huolellinen havainnointi peilien kautta ja päätä kääntämällä. Myös peruutuskamerasta saattaa olla jonkin verran apua, vaikka perävaunu peittääkin suurimman osan kameran näkymästä.
Kuljettajan ei pidä myöskään unohtaa auton etukulmien havainnointia. Peruutettaessa ja käännettäessä auton nokka tekee huomattavia liikkeitä sivusuunnassa. Usein ulkona oleva näyttäjä ei osaa hahmottaa nokan liikkeitä, joten liian sokeasti hänen antamiaan ohjeita ei tosiaankaan pidä noudattaa.
Aikaa havainnointiin, arviointiin ja ajatteluun saa parhaiten sillä, että muistetaan peruuttaa mahdollisimman hitaasti. Näin toimien myös sivullisille jää paremmat mahdollisuudet ennakoida peruuttajan aikeita.
Mikäli peruuttaessaan alkaa epäröidä, että onkohan perävaunun takana jotain, kannattaa käydä katsomassa. Muista laittaa vaihde vapaalle (automaattivaihteisto P-asentoon) sekä kytkeä seisontajarru ennen kuin poistut autosta. On paljon pienempi häpeä nousta autosta ja katsoa kuin osua.
Suoraan peruuttaminen perävaunun kanssa
Kun tarkoituksena on peruuttaa perävaunun kanssa suoraan, on tärkeää, että kuljettajan katse siirtyy koko ajan sivupeilistä toiseen. Jos perävaunu tulee enemmän näkyviin oikeasta sivupeilistä, ohjausta on käännettävä hieman oikealle. Jos taas perävaunu tulee enemmän näkyviin vasemmasta sivupeilistä, ohjausta on käännettävä hieman vasemmalle. Mikäli perävaunu näyttää menevän suoraan taaksepäin, ei ohjauksella ole tarpeen tehdä mitään.
Korjaavat ohjausliikkeet on syytä tehdä mahdollisimman ajoissa ja pieninä, jotta peruuttamisesta ei tule kiemurtelevaa soutamista.
Kääntyminen perävaunun kanssa peruuttaen
Jos perävaunun haluaa kääntyvän peruutettaessa oikealle, on ohjausta käännettävä ensin vasemmalle. Jo pieni ohjausliike saa vaunun kääntymään.
Kun vaunu alkaa kääntyä, voi ohjauksen suoristaa – kääntymiskulma kasvaa siitä huolimatta.
Kun kääntymiskulma on riittävä, voi ohjausta alkaa kääntämään kärryn kääntymissuuntaan eli tässä tapauksessa oikealle.
Kun yhdistelmä on saatu kääntymään haluttuun suuntaan ja se on suorassa, on aika suoristaa renkaat.
Trailer Assist
Joihinkin automerkkeihin on tarjolla peruutusavustimia. Tyypillisimmin tällainen avustin toimii niin, että kuljettaja, aktivoituaan avustimen, säätää halutun kääntymiskulman sivupeilien säätönupin avulla. Asetettu kulma näytetään auton kojelaudan monitoiminäytöllä. Tämän jälkeen järjestelmä huolehtii ohjauspyörän kääntelystä niin, että perävaunu saavuttaa kuljettajan peilinsäätimellä asettaman kääntymiskulman.
Kun yhdistelmä on saatu kääntymään haluttuun suuntaan, kertoo kuljettaja tämän järjestelmälle vetämällä peilin säätönupista taaksepäin. Avustin pyrkii tämän jälkeen pitämään yhdistelmän suorassa ja peruuttamaan suoraan taaksepäin.
Avustin siis hoitaa ohjauspyörän liikkeitä – nopeus kuljettajan on säädeltävä itse. Kuljettaja kuitenkin vastaa myös avustimen tekemisistä eli liiaksi tekniikan pauloihin ei pidä hurmioitua.
Trailer assist -järjestelmä kytkeytyy päälle vain, jos perävaunun valopistoke on kytketty auton pistorasiaan. Avustimen moitteeton toiminta edellyttää, että yhdistelmällä on ajettu muutamia käännöksiä etuperin ennen peruuttamista. Järjestelmä hahmottaa vetoaisan pituuden etuperin ajettujen käännösten perusteella ja osaa näin kalibroida ohjauksen kääntymään oikea-aikaisesti. Trailer assist seuraa perävaunun liikkeitä auton takana olevan kameran avulla. Näin ollen myös kamera on pidettävä puhtaana. mikäli järjestelmää aiotaan käyttää.
Näiden järjestelmien toiminnassa ja käytössä on automerkki ja -mallikohtaisia eroja. Sen vuoksi on tärkeää, että kuljettaja perehtyy juuri käytössään olevan järjestelmän toimintaan auton ohjekirjan avulla ennen sen ensimmäistä käyttökertaa.