Kuukauden kuumimmat kauppapäivät ovat nyt käsillä. Kaupat uskovat ihmisten ryntäävän jouluostoksille alkuviikolla.
Kello- ja kultasepänliikkeille joulu on kovin myyntisesonki. Kaupan liiton mukaan kirjojen ja kultasepäntuotteiden myynti on perinteisesti kasvanut joulukuussa yli sadalla prosentilla keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna. Viime vuosina kasvu on pysähtynyt.
Suomen Kultaseppien liiton toimitusjohtaja Henrik Kihlman odottaa vielä loppurysäystä.
-Joulukauppa painottuu viimeisiin päiviin, ruuhka on siirtynyt yhä myöhäisemmäksi. Toivomme, että yllämme viime vuoden lukemiin, Kihlman sanoo.
Hän kertoo, että kultasepänliikkeiden onnenlahjat eivät jakaudu tasan ympäri Suomen.
- Pienellä paikkakunnalla, jossa työpaikkoja on lopetettu, liikkeellä on varmasti tiukempaa kuin Helsingin keskustassa.
"Menettelevä tulos"
Timanttisten toimitusjohtaja Sami Koskinen myöntää, että joulukuussa liikeketjun myynti on ollut lievällä miinuksella.
- Lauantain jälkeen, mikä on paras päivä kaupankäynnissä, myynti on supistunut puolitoista prosenttia. Oletan joulukuun myynnin kuitenkin päättyvän suurin piirtein samaan kuin viime vuonna. Jos viimeiset kauppapäivät onnistuvat, voimme yltää yli viime vuoden myynnin, Koskinen kertoo.
Hän pitää tulosta nykytalouden tilanteessa "menettelevänä".
-Tarjouksia ja kampanjointia tehdään enemmän kuin aiemmin. Kate on hieman kärsinyt, eikä myyntieuroissa olla kasvusuunnassa.
Rannekellot ovat Koskisen mukaan joulukuun hitti.
"Toivottavasti plussan puolelle"
Kultajousen toimitusjohtaja Kaj Wikström kertoo joulukaupan sujuneen "aavistuksen paremmin" kuin viime vuonna.
-Olemme tyytyväisiä vilkkaaseen viikonloppuun. Jäämme joulukuussa toivottavasti plussan puolelle. Kullan ja hopean raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat vaikuttavat tuotteiden hintaan, mutta olemme rakentaneet kampanjamme kuluttajan kannalta edullisiksi hinta-laatu-suhteeltaan, Wikström kertoo.
-Pieniin plussiin ei voi kuitenkaan olla kovin tyytyväinen, sillä joulukauppa on yleisesti vähittäiskaupassa jo useampana vuotena laskenut.
Kultajousen markkinointijohtaja Tomas Nyberg kertoo, että muodikkaat hopeakorut ovat menneet tänä vuonna kaupaksi.