Lukkopultit tai niiden avaussysteemi on altis vahingoille ja aiheuttaa helposti turhaa päänvaivaa sekä autoilijoille että asentajille.
Monelle autoilijalle kuvan näky on turhankin todellinen: lukkopultin avausosa on vaurioitunut. Mitä tässä voi tehdä?
Mikäli itse pultti ei vaurioitunut, käy hakemassa uusi avausosa merkkiliikkeestä, vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Aina tilanne ei kuitenkaan kenties ole näin helposti ratkaistu.
– Mikäli uutta lukkopultin avausosaa ei ole saatavilla tai itse pulttikin on vaurioitunut, turvautuisin tiepalvelun, ammattitaitoisen rengasliikkeen tai autokorjaamon apuun. Heille tapaus tuskin on ensimmäinen, jolloin heiltä löytyy tietotaitoa lukkopultin poistamiseksi mahdollisimman vähin lisävaurioin. Tarvittaessa auto voidaan viedä myös hinausauton lavalla korjaamolle, mistä löytyy tarvittavat työkalut ongelman ratkaisemiseksi.
Pidä aina mukana
Auton käyttäjän on huolehdittava, että lukkopultin avaamiseen tarvittava erikoistyökalu tai -avain on aina mukana autossa rengasrikon varalta. Käyttäjän on myös huolehdittava, että autosta löytyy vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit.
– Vararengas on useimmiten peltivanteella. Jos autossa on alla alumiinivanteet, ovat näiden kiinnittämiseen tarvittavat pultit useimmiten erilaiset.
Näin vältyt rikkoontumiselta
Eri auto- ja vannevalmistajilla on omanlaisensa lukkopultit. Kaikenlaisten lukkopulttien kanssa on kuitenkin syytä olla huolellinen.
Lukkopultin kanta on puhdistettava tarkasti ennen soviteosan liittämistä siihen. Muutenkin on varmistuttava, että soviteosa on kunnolla paikallaan ennen kuin pulttia aletaan avata.
– Avaamisen aikana on ristikkoavainta ja siinä kiinni olevaa soviteosaa painettava tiukasti lukkopulttia vasten, ettei soviteosa pääse luiskahtamaan pois hahloistaan. Mikäli soviteosa luiskahtaa, on seurauksena yleensä vaurioita, jotka estävät pultin avaamisen kokonaan, kertoo koulutuspäällikkö Vesalainen.
Avaamista helpottaa, jos renkaat on kiinnitysvaiheessa kiristetty momenttiavaimella autonvalmistajan ohjeistamaan kireyteen.
Vesalainen muistuttaa, että liian kireällä olevat pyöränpultit vaativat avattaessa paljon voimaa tai rytkytystä, mitä lukkopultin soviteosa ei yleensä kestä. Liian löysässä olevat pultit taas saattavat johtaa jopa pyörän irtoamiseen.