Metsä Groupin Äänekosken sellutehdasta rakennetaan kiivasta tahtia ja ympäri Suomea kulkee tehdasalueelle valtavia erikoiskuljetuksia.
Tällä hetkellä yhteensä peräti 200 tonnia painava erikoiskuljetus matkaa öisin Lappeenrannasta kohti Äänekoskea. Kahta erillistä terässäiliötä on paikalle viemässä kaksi autoa.
– Säiliöt ovat leveydeltään yli kahdeksan metrisiä ja korkeudeltaan myös kahdeksan metrisiä. Pituutta on 35 metriä, kuvailee säiliöiden kokoa Havatorin kuljetuksista vastaava suunnittelija Juha Lehtola.
Havator on tehnyt sopimuksen Metsä Goupin kanssa kuljetuksista ja nostopalveluista Äänekosken tehtaalle. Sopimuksesta kerrottiin viime lokakuussa.
Erikoiskuljetukset liikkuvat yöllä
Nyt matkalla olevat säiliöt on rakennettu Lappeenrannan Muukossa, Viafin Terästornin tehtaalla.
Viime yönä erikoiskuljetus saavutti Mikkelin. Lappeenrannasta kuljetus lähti eilen illalla klo 18 aikaan. Perillä Äänekoskella ollaan lauantaina aamuyöllä. Yhteensä matkaa on 353 kilometriä.
– Käytännössä keskinopeus on noin 20 kilometriä tunnissa. Kuljetus aiheuttaa jonkun verran ruuhkia, joten liikumme yöaikana. Kaiken kaikkiaan 15 miestä, autokuskeista sähköasentajiin, osallistuu kuljetukseen, Lehtola kertoo.
Sähköasentajia tarvitaan sähkölinjojen takia. Suuri kuljetus kun ei aina mahdu sähkölinjojen ali ilman apua. Myös leveys on hankala.
– Sanoisinko, että leveyden puolesta säiliöt ovat tien levyisiä, joten ei oikein sovi vastakkain tulemaan. Autoja varoitetaan kyllä kuljetuksista, Lehtola sanoo.
Varoitusauto kulkee edellä ja liikenne pystyy Lehtolan mukaan väistämään aina pientareiden levennysten ja risteyksien kohdalla.
Havator on tehnyt lähes viikoittain Äänekoskelle suuntaavia erikoiskuljetuksia.
– Viime yönä oli käynnissä kolme erillistä kuljetusta ja sama juttu on tänä yönä.
Suuria kuljetuksia satoja tänä vuonna
Etenkin Etelä-Pohjanmaan Teuvalta kuljetukset ovat olleet isokokoisia. Lehtola arvioi, että maanantaiyönä Äänekoskelle saapunut erikoiskuljetus Teuvalta oli Suomen suurimpia.
– Se oli viikon kestänyt kuljetus. Erikoiskuljetus oli 9,5 metriä korkea ja 9 metriä leveä.
Kuljetus pysäytti Nelostien useaan otteeseen. Äänekosken tehtaalle kuljetettiin sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan haihdutin.
– Vapun jälkeen Teuvasta lähtee 12,5 metrin levyisiä erikoiskuljetuksia Äänekoskelle, Lehtola kertoo tulevasta.
Äänekosken sellutehtaan on määrä valmistua ensi vuoden syksyyn mennessä.
Metsä Group on laskenut, että tänä vuonna tälle työmaalle saapuu 450 yli kolme metriä leveitä erikoiskuljetusta. Sen lisäksi tulee 1 500 joko erittäin pitkää tai tai todella painavaa erikoiskuljetusta.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.