Jopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussa
Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Tällä hetkellä näitä tavallista rekkaa pidempiä tai raskaampia HCT-rekkoja on viitisenkymmentä. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kuitenkin asetusmuutosta, joka sallisi jättirekkojen käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella.
LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund kertoo, että jättirekoista tähän asti saadut kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. HCT-rekkojen käyttö parantaisi hänen mukaansa kuljetustehokkuutta ja vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.
– Jos ihan polttoainekustannuksista puhutaan, niin riippuen kuljetettavasta tavarasta hyödyt voisivat parhaimmillaan olla jopa 30 prosenttia.
Asplundin mukaan tarkkaa arviota ei ole tehty siitä, paljonko HCT-rekkoja tulisi liikenteeseen, koska määrä riippuu kuljetusyritysten kiinnostuksesta. Hän kuitenkin arvioi, että puhuttaisiin joka tapauksessa useista sadoista rekoista.
Tähän asti jättirekat ovat voineet ajaa vain ennalta sovittuja reittejä. Esimerkiksi Kuntaliitto on ilmaissut huolensa tilanteesta, jossa ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, ellei sitä ole erikseen kielletty. Kuntaliiton mukaan kadut on mitoitettu ja rakennettu nykyisten säädösten mukaiselle kalustolle. Jättirekkojen taloudellisia ja ympäristöhyötyjä on liiton mukaan myös liioiteltu.
Asplund muistuttaa, että kaikkein pisimmillä yhdistelmillä liikennöidään yleensä lähinnä teollisuuslaitosten, kaupan keskusten ja suurten terminaalien välillä.
– Pääsääntöisesti se tieverkko, mikä soveltuu nykyisille yhdistelmille, soveltuu myös pidemmille yhdistelmille, Asplund sanoo.
Tukkeja ja kappaletavaraa
Jättirekkoja on käytössä paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksessa. Myös elintarvikkeiden ja kappaletavaran rahtauksessa on hyödynnetty HCT-yhdistelmiä. Tällaisten kuljetusten määrä lisääntyy tulevaisuudessa, kun tehtaat ja kaupan keskittymät kasvavat.
Schenker Oy:llä on käytössään kaksi HCT-rekkaa, jotka kulkevat Sipoon ja Seinäjoen sekä Turun ja Vantaan välillä. Toimitusjohtaja Petteri Nurmi kertoo, että yhtiön kokemukset ovat olleet positiivisia sekä tehokkuuden että turvallisuuden kannalta.
– Tarkoituksemme on lisätä näiden yhdistelmien määrää ensi vuoden aikana. Meidän näkövinkkelistä HCT-yhdistelmät sopivat säännölliseen pitkänmatkanliikenteeseen sekä terminaalien väliseen runkoliikenteeseen.
Kiertotiet tekevät tiukkaa
Pisimmät HCT-rekat voivat olla jopa 34-metrisiä. Autoilijan on hyvä muistaa, että tällaisen yhdistelmän ohittaminen kestää kauemmin ja vaatii pidemmän matkan kuin perinteisen yhdistelmän tapauksessa.
Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, ettei hän ole kuullut HCT-yhdistelmien aiheuttaneen onnettomuuksia tai muita ongelmia. Kuitenkin, jos valtatien liikenne on vaikkapa onnettomuuden vuoksi jouduttu ohjaamaan kiertotielle, on joskus ollut epäselvää, soveltuuko kiertotie suurimmille HCT-rekoille.
– Välttämättä pelastuslaitokselta tai poliisilta ei löydy ammattitaitoa sanoa jokaisesta kiertotien risteyksestä, että mistä kaikista sellainen mahtuu kääntymään. Saattaakin olla viisaampaa jäädä odottamaan sinne tien varteen, kunnes tie avautuu.
Vaikka jättirekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia pääteillä, Kantolakin epäilee niiden soveltuvuutta taajamiin ja kaupunkien keskustoihin.
Uusimmat
-
18:53
Lontoossa lentokentän terminaali on avattu matkustajille – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
18:46
Trumpin oikeudenkäynnin tuomionlukua lykättiin jälleen – uutta päivää ei annettu
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
18:01
Elton Johnin vasta ensi-iltansa saaneen Broadway-musikaalin esittäminen lopetetaan – tästä on kyse
-
17:48
Koulupoliisitoimintaan kaksi miljoonaa – näin rahat käytetään
-
17:33
Sara Soulié järkyttyi aidosti materiaalista, jota hän joutui katsomaan Konflikti-kuvauksissa: "En oikeasti halunnut olla siinä
-
17:24
Kymmeniä onnettomuuksia ja useita kuolonkolareita – täällä ajokeli on nyt haastavin
-
17:23
Suomen tieliikenteessä on koettu useita synkkiä päiviä 2000-luvulla
-
17:22
Rovanperä paljastaa: 16-vuotiaan Kallen kyykyttämä Jonne Halttunen paiskoi pokaaliaan
-
17:20
Pääministeri Orpolta tyly kömmähdys eduskunnassa – "Mä en jaksa"
-
17:15
Muista tämä, jos terästät glögiä alkoholilla!
-
17:01
Iphone, Coca-cola, skuutti: Suomalaiskoulun aakkoslaput puhuttavat – Opetushallitus arvioi
-
16:56
Vaaratilanteita villieläinten kanssa: Ihmiset piirittivät levotonta mustakarhua kännykät ojossa
-
16:55
JYPin Juuso Vainio vietiin ambulanssilla kentältä – avautuu nyt pelottavasta tapauksesta: "Ei tiennyt, missä maailmassa on"
-
16:52
Kiista sadoista miljardeista venyttää Bakun ilmastokokousta – "Jos hyvin käy, saadaan laiha sopu"
-
16:44
Vartiolaiva Turva matkalla merikaapelin katkeamispaikalle
-
16:29
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, seitsemän kuollut – vastaavaa myrskyä saa etsiä 12 vuoden takaa: MTV seuraa
-
16:00
Kelkkaonnettomuudessa ollut Janne Saarinen päivitti vointiaan: "Olen tosi peloissani"
-
15:49
Jukka Hildénin perhe kohtasi suuren surun: "Lepää rauhassa Mars"
-
Lataa lisää