Kohti Äänekosken biotuotetehtaan työmaata kulkee kuuden ajoneuvon saattue, joka kuljettaa poikkeuksellista lastia. Kokonaismittaluokaltaan kyseinen operaatio on kuljetusta hoitavan projekti-insinöörin mukaan Suomen historian suurin.
Ajoneuvot kuljettavat rakennustyömaalle valkaisutornin kappaleita, jotka on tarkoitus koota lopulliseen muotoonsa työmaalla. Pienistä kappaleista ei ole kyse, sillä tynnyrimäisten lohkojen halkaisija on yhdeksän metriä. Ajokorkeus nousee siis noin kymmeneen metriin.
– Hyvin poikkeuksellisen suuret mitat maanteillä liikutteluun, kuvailee kuljetusliike Silvastin projekti-insinööri Juha Simola MTV Uutisille.
Matka ei ole aivan pienimmästä päästä, sillä kuljettava reitti on noin 400 kilometriä Pietarsaaresta Äänekoskelle. Kuljettava reitti on valittu sillä perusteella, missä eteen tulee vähiten purettavia esteitä, kuten sähkölankoja.
– Yhdenkään sillan ali ei Suomen maassa mahduta. Lankoja on todella paljon tälläkin reitillä, satoja lankoja pitää tehdä jännitteettömäksi tai purkaa. Yläpuolisia liikennemerkkiportaaleja, liikennevaloja ja valotolppia on kymmeniä, Simola kertoo.
Saattue kulkeekin pääasiassa ilta- ja yöaikaan, jotta syntyvät sähkökatkokset aiheuttaisivat mahdollisimman vähän haittaa ihmisille. Yhteistyötä tehdään paikallisten sähkönsiirtoyhtiöiden ja muiden vastaavien tahojen kanssa.
1:55
Jopa kilometrien tieosuuksia suljetaan
Toinen syy myöhäiseen kuljetusaikaan on kuljetuksen hitaus. Suurikokoisia ja painavia kappaleita ei voida kuljettaa normaalin liikenteen tahtiin. Tornin palasista painavin painaa 110 tonnia, eli yli kaksi kertaa sen, mitä normaali yhdistelmäperävaunu saa kuljettaa.
– Hurjimmillaan vauhti on noin 30 kilometriä tunnissa, kapeimmissa kohdissa mennään taas todella hiljaa. Näillä mitoilla kapeita kohtia onkin sitten enemmän kuin normaalisti.
Kapeimmissa kohdissa saattueen ohi ei mahdu edes kulkemaan, jolloin koko tieosuus on saattueen kulkemisen ajaksi suljettava. Pisimmillään suljettavaa tieosuutta on useampi kilometri.
– Koitetaan päivät pysyä tieltä pois, ettei tulisi turhaa haittaa kenellekään, Similä sanoo.
Kuljetusta koskevat samat lepoaikasäädökset kuin muutakin kuljetusalaa. Yhdeksän tunnin ajojakson aikana on tarkoitus edetä aina noin 50 kilometriä.
– Taukopaikkojen vähyys on ollut haaste, eli mihin sovitaan ylipäätään pysäköimään, Similä toteaa.
Sääolot riski
Kuljetus lähti liikkeelle lauantaiaamuna, ja toiveena olisi olla perillä torstaina. Viimeistään maalissa Äänekoskella ollaan lauantaina.
Reitti on kulkenut Pietarsaaresta rantateitä Kokkolaan ja Kalajoelle. Nyt saattue lähestyy Nivalaa, josta se jatkaa Kärsämäelle ja siitä Nelostietä Äänekoskelle.
Tähän mennessä kuljetus on edennyt aikataulussa, ja Similän mukaan kuljetus saapuu perille sovitusti, jos mitään yllätyksiä ei tule. Esimerkiksi myrskyjen aiheuttamat akuutit työt sähkönsiirtoyhtiöille tai ajosään yllättävä huononeminen voisivat olla tällaisia syitä.