Kuvat: Ex-alppihiihtäjä Sami Uotilan ihmepelastuminen lentoturmasta: Kone kahtia, pakkolasku ryteikköön

Sami Uotila lentoturma
Sami Uotila oli ensimmäinen suomalainen maailmancupissa palkittu miesalppihiihtäjä. Hän oli kolmas Alta Badian suurpujottelussa joulukuussa 2001. Moni tuntee hänet myös MTV:n alppihiihtoasiantuntijana.
Julkaistu 27.05.2016 11:26
Toimittajan kuva

Minna Karkkola

minna.karkkola@mtv.fi

Entinen alppihiihtäjä Sami Uotila oli ilmassa lentämässä vuoden ensimmäistä pienkonelentoaan, kun koneesta menivät tehot tuntemattomasta syystä. Ainoa vaihtoehto oli pakkolasku, eikä lähistöllä ollut helppoa laskeutumispaikkaa. Uotila kertoo järkyttävästä tapauksesta MTV Uutisten haastattelussa.

Keskiviikkoaamupäivä yhdentoista aikoihin. Sami Uotila on 800 jalan korkeudessa pienkoneessaan kuvaamassa omistamaansa Hiidenlinnaa ja sen uutta seikkailupuistoa.

Kone on juuri huollettu ja kaiken pitäisi olla kunnossa. 20 minuutin lentämisen jälkeen siitä kuitenkin menevät tehot, ja syy on täysi mysteeri.

– Nousunkaan jälkeen ei tullut mitään. Yleensä tulee jo siinä vaiheessa, jos on jotain, Uotila kertoo puhelimessa selvästi järkyttyneenä.

Sami Uotila lentoturma3

Koneesta ei jäänyt paljoa jäljelle pakkolaskun jälkeen.

Uotila ei vieläkään tiedä vian syytä. Hän on kuitenkin sataprosenttisen varma, että kyse on nimenomaan koneviasta, sillä molemmat tankit olivat täynnä ja kaikki oleellinen tarkistettiin hätätilanteessa.

Sami Uotila lentoturma 6

Koneen hylky on tarkoitus viedä turmapaikalta pois tänään.

Kun tehot menevät, on pakko reagoida salamannopeasti, sillä silloin tullaan varmuudella alas.

– Siinä oli aikaa vähän toista minuuttia. Ei auttanut mennä paniikkiin. Ei siinä ollut mitään tehtävissä. Pakkolasku oli ainut vaihtoehto, Uotila kertoo.

"Sinne olisi jääty kitumaan"

Uotila on kokenut lentäjä. Lentovuosia on takana kuusi vuotta. Hätätilanteita on harjoiteltu monesti. Pitää mennä suoraan ja vältellä kääntymistä.

Sami Uotila lentoturma5

Kone pyörähti pakkolaskussa ympäri.

Erityisen haastavaa tällä kertaa oli se, ettei lähistöllä ollut peltoa tai muuta helpompaa laskeutumispaikkaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi hakkuuaukea, jossa oli kantoja, kiviä ja vesakkoa.

– Satasta kun mennään, ei se tietenkään kiva fiilis olla. Kyllä se heti oli tiedossa, että pahasti tässä käy.

Entinen suurpujottelumäkien vauhtihirmu ei mennyt tilanteessa paniikkiin.

– Pysyin hyvin rauhallisena, kun noita tilanteita on kuitenkin harjoiteltu paljon. Täytyy olla varautunut, ja onhan noista tilanteista tullut muistakin urheilulajeista niin sanotusti kokemusta.

– Mutta kyllä siinä kun olet menossa päin metsää. Kyllä sitä alkaa miettiä parin pienen lapsen isänä, ettei tämä ihan terveen oloista ole.

– Tuli vedettyä lippistä tiukalle ja kuulokkeet kireälle.

Ensimmäisenä kannot riipivät irti laskutelineet. Kone pyörähti nokan kautta ympäri katolleen. Toinen siipi irtosi ja runko meni poikki. Jäljelle jäi pelkkä hylky, mutta siitä huolimatta turmasta ei koitunut pahempia henkilövahinkoja. Uotila sai jalkoihinsa lieviä ruhjeita.

– Onneksi siellä oli kännykkäkenttää.

– Sellaiseen Hiiden takametsän ryteikköön vedettiin, että luultavasti kukaan ei nähnyt. Sinne olisi jääty kitumaan, jos ei olisi pystynyt liikkumaan.

Ei vielä tietoa lentouran jatkosta

Kyseessä oli Uotilan ensimmäinen todellinen lentovaaratilanne. Aiemmin koneen siipi oli osunut kerran puuhun laskeutuessa, mutta mitään sen pahempaa ei ollut koskaan sattunut.

Kone oli saksalainen FK-9 ELA -kevytilmailukone, jonka hinta kipuaa melko lähelle sataa tonnia. Uotila arvelee, että vakuutus korvaa vauriot. Hän ei vielä tiedä, aikooko hankkia uutta konetta.

Uotila kertoo ymmärtäneensä täysin vasta jälkikäteen, kuinka pahasta tilanteesta tällä kertaa oli kyse. Heti turman jälkeen hänestä tuntui, että pystyisi lentämään jälleen vaikka saman tien.

Nyt Uotila sanoo, että lentäjänuran jatkamista täytyy miettiä tarkkaan.

– Ehkä tässä on nyt sitten tullut enemmän toisiin ajatuksiin. Varmaan huomattavasti vaarallisempaa on hevosurheilu kuin pienkonelentäminen, mutta ei sekään nyt ihan turvallisinta ole, hän pohtii hiljaisena.

Sami Uotila lentoturma2

Ilmakuvaa koneesta juuri ennen pakkolaskua. Kuvassa näkyvät Uotilan omistama Hiidenlinna ja Sisumetsän Seikkailupuisto. Uotila sanoo ottaneensa turman jälkeen rauhallisemmin, vaikka varsinaista sairaslomaa hän ei yrittäjänä ole ehtinyt pitää.

Sami Uotila lentoturma1

Uotilan kevytilmailukone kuvattuna ennen lentoa.

Tuoreimmat aiheesta

Alppihiihto