Turkulainen Admares sai soiton vain noin vuosi sitten Arabiemiraateista. Dubaihin haluttiin rakentaa ympäristöystävällisesti saari Burj Al Arab -hotellin edustalle. Siitä lähti liikkeelle suunnittelu, joka on vain vajaa vuotta myöhemmin jo loppusuoralla.
– Me ryhdyimme tutkimaan sitä tammi-helmikuun vaihteessa ja maaliskuussa tänä vuonna asiakas päätti, että tällä meidän vaihtoehdolla mennään. Ennemmin kuin heidän alkuperäisellä vaihtoehdolla. Sitten sitä alettiin suunnittelemaan maaliskuun lopussa ja kesäkuun puolessa välissä alkoivat terästyöt Rauman vanhalla telakalla yhteistyössä RMC:n kanssa. Nyt kuusi kuukautta myöhemmin tämä luksussaari on lähes valmiina, kertoo Admaresin toimitusjohtaja Mikael Hedberg.
Paalutustyöt Burj Al Arab -hotellin edustalla
Kokonaan saaren pitäisi olla valmis maaliskuussa 2016, siis vain muutaman kuukauden kuluttua. Mitoiltaan luksussaari on massiivinen.
– Se on noin 10 000 neliötä pinta-alaltaan. Dubaissa se kootaan 90 pilarin päälle. Siellä on pari noin tuhat neliöistä uima-allasta ja ravintoloita, pukuhuoneita ja esiintymislavoja. Se on täysin toiminnallinen saari, kertoo Hedberg.
90 paalua kannattelee luksussaarta.
Alunperin Dubaissa oli ajateltu rakentaa saari hiekasta, mutta sitten rakennuttaja halusikin laatia sen ympäristöystävällisemmin. Rakennusprojekti on ainutlaatuinen.
– Se yhdistelee perinteistä laiva-, offshore ja rakennusteollisuuden ratkaisuja. En tiedä onko tämän tyyppistä projektia tehty aikaisemmin. Ei ainakaan itsellä ole tiedossa. Ehkä se suurin asia on, että iso osa on tehty täällä Suomessa lähes valmiiksi ja viedään kohteeseen. Kyllä tämä varmaan ainutlaatuinen projekti on, sanoo Hedberg.
Saaren lohkoa nostetaan laivaan Rauman satamassa.
Joidenkin kymmenien miljoonien eurojen arvoinen kauppa on toteutettu suomalaisvoimin. Saaren arkkitehtisestä suunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto Sigge ja sisustussuunnittelusta Kudos.
– Me hyödynsimme tätä meidän verkostoa ja pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita ja sillä saatiin paketti kasaan. Tämä on täysin avaimet käteen ratkaisu. Ja ne 90 paaluakin kun laitettiin hotellin eteen, niin sekin oli meidän vastuulla. Tämä on tällainen avaimet käteen toimitus. Se on meistä kiinni, että pysytään aikataulussa ja saadaan paketti kasaan kirjaimellisesti, sanoo Hedberg.
Saaresta toivotaan turkulaisfirmoille hyvää vetoapua kansainvälisille markkinoille. Samalla se myös toimii esimerkkinä siitä, että Suomessa kannattaa ja osataan tehdä vaativia projekteja, innovatiivisella otteella.
– Uskon, että tämä antaa monille ideoita siitä, miten muualla voidaan käyttää teknologiaa. Tämä projekti antaa varmasti paljon kun on valmis, sanoo Hedberg.
Hedberg sanoo, että Suomi ei ole tämän kaltaisten tuotteiden markkina-aluetta, mutta loistava tuotantopaikkana.
– Meillä on luotettavaa laivanrakennusosaamista ja kyky pitää iso projektit aikataulussa. Ja sitä heidän kanssaan painotettiin, että laivapuolen projektit ovat hyvin aikataulussaan aina ja saatiin vakuutettua, että me saadaan tällainen projekti toteutettua, kuvailee Hedberg.