Kiinan pääkaupunkiin Pekingiin rakennetaan parhaillaan terminaalin koolla ja pinta-alalla mitattuna maailman suurinta lentokenttää.
Daxingin lentokentän erikoisuudeksi muodostuu valtava keskusterminaali, josta haarautuu kuusi lonkeroa muistuttavaa siivekettä. Rakenteella on haluttu tehdä liikkumisesta terminaalissa ja eri alueiden välillä mahdollisimman sujuvaa. Terminaalin pinta-ala on huikeat 700 000 neliömetriä.
Terminaalin suunnittelussa on panostettu erityisesti nopeisiin ja sujuviin siirtymiin esimerkiksi turvatarkastuksista porteille.Zaha Hadid Architects
Kentän avautuessa vuonna 2019, sen on tarkoitus palvella vuosittain 45 miljoonaa matkustajaa. Seuraavina vuosina tehtävien laajennusten ja jatkotöiden myötä kapasiteetti voi nousta yli sataan miljoonaan matkustajaan vuodessa. Lopulliselta pinta-alaltaan kentästä on tulossa maailman suurin.
Kiinan kasvava lentoliikenne tarvitsee tuekseen yhä massiivisempia investointeja infrastruktuuriin.Xinhua/Avalon.red. All rights reserved./All Over Press
Jättiläismäisen lentokentän hintalappu on tämänhetkisen tietojen perusteella 13 miljardia Yhdysvaltain dollaria eli reilut 11 miljardia euroa. Kentästä tulee Kiinan historian kallein. Kentälle rakennetaan myös nopea junayhteys, joka sujuvoittaa matkustajien siirtymistä eteenpäin esimerkiksi kaupungin keskustaan tai muualle Kiinaan.
Kentän avautumisen jälkeen rakennus– ja laajennustyöt jatkuvat vielä useita vuosia.Zaha Hadid Architects
Tällä hetkellä Pekingin suurin lentokenttä Beijing Capital on matkustajamäärällä mitattuna maailman toiseksi vilkkain lentokenttä, heti Yhdysvalloissa sijaitsevan Atlantan lentokentän jälkeen.
Beijing Capital -lentokenttä avattiin olympialaisia varten vuonna 2008, ja sen kapasiteetti on jo nyt ylitetty. Viime vuonna kenttää käytti yli 94 miljoonaa matkustajaa, kun kenttä on mitoitettu 80 miljoonalle vuosittaiselle matkustajalle.
Uuden kentän rakennustyöt aloitettiin loppuvuodesta 2014.
Lähteinä: