Tamperelainen Kari Myllymäki oli tavalliseen tapaan matkalla pyöräillen töihin torstaiaamuna, kun työpaikalle päästyään hän huomasi ikävän yllätyksen.
– Kummatkin renkaat olivat aivan tyhjät.
Syykin renkaiden tyhjentymiselle paljastui: renkaisiin oli uponnut nastoja.
Työpaikallaan Myllymäki joutui renkaiden paikkaushommiin, mutta asia jäi vaivaamaan ja hän päätti tutkia pyöräreittiään tarkemmin.
Pyörätien varrelta, Teollisuustieltä löytyi nastoja, jotka oli asetettu piikki ylöspäin.
– Kyllä ne olivat ihan tarkoituksella asetettu siihen. Kaikki olivat piikki pystyssä, Myllymäki kertoo MTV Uutisille.
Nastat oli aseteltu suoraan kaistaviivan päälle, joka erottaa ajoradan tienpientareesta. Myllymäki keräsi nastat tieltä pois.
Myllymäki pyöräilee työmatkansa, mutta harrastaa myös muutenkin kilpapyöräilyä. Hän ihmettelee pyöräilijöihin kohdistuvaa ilkivaltaa, mutta sanoo törmänneensä myös aiemmin vihamielisyyteen pyöräiljöitä kohtaan.
– En juurikaan ajele keskustassa. Työpaikkakin on kaupungin laitamilla, mutta tuolla maakunnissa kun liikkuu pyörällä, niin aika lähellä ne autot ajaa meitä pyöräilijöitä. Sitten on sellaista, että koukataan aivan eteen ja toisinaan huudellaan perään.
Nastat tuttu näky myös Helsingissä
Pyörälähettinä 1990-luvun lopusta vuoteen 2012 toimineelle Jari Laitasalolle kadulle levitetyt nastat ovat tuttu näky. Hän kertoo ajaneensa noin 120 000 kilometriä pyörälähettinä Helsingissä ja muistelee, että ainakin tusinan kertaa pyörän renkaat tyhjentyivät kadulle levitettyjen nastojen takia.
– Nastat ovat kalvanneet jo varmaan viisitoista vuotta pyöräilijöitä Helsingin kaduilla, Laitasalo sanoo.
– Facebookissa on ollut ryhmä sekä Google Mapsissa kooste (nastakartta), joissa näitä renkaisiin tarttuneita nastoja kartoitettiin. Ruoholahdenrannan alikulkusillan sekä Sörnäisten Rantatien kohdille oli usein levitetty nastoja pyöräilijöiden kiusaksi.
Suoran ilkivallan sijaan pyöräilijät saavat useammin kuulla huutoa, kun tunteet liikenteessä kuumenevat. Nykyään turisteille pyöräkierroksia Helsingissä vetävä Laitasalo kertoo, että epämiellyttäviä ”tieraivon” kokemuksia on viime päivinä tullut esimerkiksi Helsingin Baanalta, jossa tapahtui keskiviikkona erikoinen tilanne, kun miespyöräilijä kuristi naispyöräilijää ohitustilanteen jälkeen.
Laitasalo kertoo, että viimeksi eilen hän sai kuulla turistiryhmänsä kanssa huutoa Baanalla.
– Ensin nainen huusi meille ohittaessaan meidät. Noin viisikymmentä metriä tästä saatiin taas kuulla kunniamme ja sateenvarjo heilui jalankulkijoiden puolelta. Omalla kaistalla pysyttiin kuten kuuluukin, mutta ohitustilanteet kapealla pyörätiellä ovat kaksisuuntaisen liikenteen takia melko ongelmallisia mikä turhauttaa nopeasti ajavia työmatkapyöräilijöitä.
Ongelmat johtuvat tieverkostoista
Laitasalon mukaan vastakkainasettelua pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välillä on aina ollut, mutta hän kuitenkin muistuttaa, että noin 80-90 prosenttia omakohtaisesta pyöräilemisestä sujuu ongelmitta. Ongelmat, jotka syntyvät, johtuvat pitkälti vanhanmallisesta pyörätieverkoston suunnittelusta.
– Helsingin liikennettä on suunniteltu ja rakennettu noin 1970-luvulta lähtien enimmäkseen jalankulkijoita ja autoilijoita ajatellen. Näen, että ilkivallanteoista päästään eroon osittain sillä, että eritellään pyöräilijät ja jalankulkijat eritellään riittävästi toisistaan. Esimerkiksi Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa ei tule tällaisia ongelmia.
Tampereen nastoitetusta pyörätiestä kertoi ensimmäisenä Aamulehti.