Kaakkois-Suomen rajan yli tuodaan vuosittain satoja vaaralliseksi luokiteltuja esineitä. Yleensä esineet takavarikoidaan venäläismatkailijoiden autoista.
Tyypillisimmillään esineet ovat teleskooppipatukoita, sähkölamauttimia, kaasulaukaisimia, kumiluotiaseita, kääntöveitsiä ja nyrkkirautoja.
– Keskeisin syy tällaisten esineiden hallussapitoon on ero maan tavassa. Suomessa ihmiset eivät lähtökohtaisesti kanna tällaisia astaloita mukanaan oman turvallisuutensa takaamiseksi. Venäjällä sen sijaan on ehkä hyväksyttävää pitää hallussaan jotain kättä pidempää, kuvaa Kaakkois-Suomen rajavartioston rikostorjuntayksikön päällikkö Mikko Lehmus.
Kaikkiaan esineitä jää rajavartioston tai tullin takavarikkoon kolmisensataa vuodessa. Liikennemääriin, miljooniin rajanylityksiin verrattuna määrä on pieni, mutta Lehmus muistuttaa, että yksikin esine on liikaa. Esimerkiksi sähkölamauttimet tai kumiluotiaseet voivat käytettäessä aiheuttaa hyvinkin arvaamattomia seurauksia.
Kulkukoiria ja kaloja varten
Yleisin selitys kiinnijääneellä on se, ettei hän tiennyt esineen olevan laiton Suomessa. Siksi tarkastuksia tehdään erityisesti niihin autoihin, jotka ylittävät rajan ensi kertaa.
– Toinen peruste on esimerkiksi se, että auto on kallis. Monesti niissä on jotain kättä pidempää, koska menetettävääkin on enemmän, kertoo nuorempi rajavartija Ville Pirhonen.
Muita selityksiä Pirhosen mukaan on esimerkiksi se, että esine on autossa esimerkiksi vaimon tai aviomiehen jäljiltä tai että auto on vain lainassa todelliselta omistajalta. Usein matkailijat korostavat, että esineet ovat mukana oman turvallisuuden takia esimerkiksi kulkukoiria vastaan.
– Muistan yhden selityksen, jonka mukaan sähkölamautin tai teleskooppipatukka oli otettu mukaan kalojen tainnuttamista varten, Lehmus muistelee.
Sakoilla selviää
Maahantuontia tutkitaan esineen tyypin mukaan ampuma-aserikoksena tai -rikkomuksena, vaarallisen esineen hallussapitona tai toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapitona.
Asiat käsitellään käräjäoikeudessa, mutta Lehmuksen mukaan valtaosa matkustajista selviää sakkorangaistuksella. Suurin pelko onkin se, vaikuttaako sakko myöhemmin esimerkiksi viisumiin.
– Yleensä yhdellä kerralla ei ole vaikutusta Suomeen pääsemiseen. Jos rikos tai rikkomus toistuu useasti, voi vaikutuksia toki tulla, Lehmus sanoo.