Kyläkauppias Sampo Kaulanen ei ole koskaan kehittänyt itselleen strategiaa sosiaalisen median käytön suhteen.
VIDEO: Huomenta Suomen vieraana julkkiskauppias Sampo Kaulanen
Selviytyjät Suomi -ohjelman voittanut kyläkauppias Sampo Kaulanen vieraili torstaina 19. heinäkuuta Huomenta Suomen sohvilla Porissa SuomiAreena-tapahtuman yhteydessä.
Jounin kauppaa pyörittävä Kaulanen nousi suursuosioon sosiaalisessa mediassa vuonna 2013. Kaulanen kertoo, että alkoi alunperin hakea julkisuutta tietoisesti sosiaalisen median kautta, jotta saisi menestystä ja mainetta kaupalleen.
Kaulasen suunnitelma toimi. Jounin kaupalla on tällä hetkellä Facebookissa 600 000 seuraajaa. Kaupan "emolla" K-ryhmällä seuraajia on 13 000. Kaulanen kertoo olevansa tyytyväinen siihen, mitä julkisuus on saanut aikaan, mutta myöntää, että sillä on myös lieveilmiönsä.
LUE MYÖS: Sampo Kaulanen herttaisessa lapsuuskuvassa – "Pienestä pitäen tykännyt leikkiä tulen kanssa"
– Kyllähän se hyvin on toiminut ja ihmisiä on alkanut tulla. Kauhean paljon siinä on hyvää, mutta on siinä hieman negatiivistakin. Olen pääsääntöisesti tykännyt, vaikka välillä se tuntuu uuvuttavan.
Kauppias tunnustaa, ettei hänellä ollut aloittaessaan minkäänlaista sosiaalisen median strategiaa, eikä hän ole kehittänyt sellaista missään vaiheessa. Kaulanen on luottanut kaikessa tekemisessään aina omaan persoonaansa.
– Olen aina ollut vähän kylähullu tuolla kaupalla ja en ole hirveästi välittänyt, mitä ihmiset minun toheloinnistani ovat ajatelleet.
"Välillä hävettää"
Koska Kaulasella ei ole tarkempaa suunnitelmaa sosiaalisen median käytön suhteen, materiaalia tulee jaettua aina milloin mistäkin. Kaulasen mukaan suurin osa jaetusta materiaalista pohjautuu esimerkiksi miehen omaan huumorintajuun ja sen hetkiseen mielentilaan.
Toisinaan Kaulasen puoliso Michaele "Minttu" Murphy-Kaulanen toimii eräänlaisena "somesiistijänä", jos esimerkiksi jonkin illanvieton aikana tullut idea jaettavasta materiaalista ei olekaan ollut mitä parhain ajatus.
– Kyllä välillä saa hävetä, mitä sinne laittaa. Mutta minkäs sille tekee. Minulla on kuitenkin aina hyvä syy: vetoan omaan hulluuteeni. Anteeksi vaan kaikille!
Kun Kaulasesta tuli sosiaalisen median tähti, hänen omalla kotikylällään Äkäslompolossa joidenkin asukkaiden oli aluksi vaikeaa ymmärtää kauppiaan toimia.
– Muistan erään, joka sanoi, että "Etkö voisi heittää tuota somehömpötystä pois, ei kehtaa enää etelässä sanoa, mistä päin on tullut", koska olin pilannut koko kylän maineen.
Kaulanen ei kuitenkaan ottanut kommentista itseensä.
– Se oli yhden mielipide, mutta onhan siinä paljon hyvääkin tullut. Minähän siinä oikeastaan itseni teen naurunalaiseksi.