Suomeen vuosi sitten saapunut automerkki Maxus kertoo, kuinka sen sähköautoilla ajavien kannattaa ottaa kylmät olosuhteet huomioon. Vinkkejä voivat toki soveltaa myös muunmerkkisten sähköautojen omistajat.
Vaikka sähköauto onkin talviautona erinomainen, eikä se kärsi samanlaisista haasteista kuin polttomoottoriautot, on sähköautoilijan huomioitava joitakin seikkoja, kun elohopea painuu pakkasen puolelle.
– Talven kylmä voi tuoda haasteita sähköauton omistajille, Maxus varoittaa sivuillaan julkaisemassaan kirjoituksessa.
Maxuksen "tekninen osasto" on listannut 10 talvivinkkiä, joilla oman autonsa toimintaa voi optimoida Suomen talvessa. Lue listaus alta.
Lue myös: Tässäkö ABC-asemien tulevaisuus? Länsiväylä: Torstaina aukeavalla "Apsilla" ei myydä ollenkaan polttoainetta
1. Yritä aina ladata akku täyteen (100 %) kotona AC-latauksella. Pikalatauksessa on suositeltavaa ladata akku 80 % varaustasoon.
2. Akku kannattaa ladata illalla täyteen, jotta se on aamun pakkasilla täynnä.
3. Pysäköi autosi kylmillä ilmoilla lämpimään niin usein kuin mahdollista, jotta akun lämpötila saadaan nousemaan. Akun alhainen lämpötila vaikuttaa negatiivisesti toimintamatkaan.
4. Laita lämmitys pienemmälle, kun matkustamossa on riittävän lämmintä.
5. Vältä nopeita kiihdytyksiä ja yritä pitää nopeus tasaisena pienentääksesi kulutusta ja pidentääksesi toimintamatkaa.
6. Aseta energian talteenottojärjestelmän regeneraatio korkeimmalle tasolle. Erittäin liukkaissa olosuhteissa valitse alhaisin regenerointitaso.
7. Käytä mahdollisimman monia vaihtoehtoja akun lämmittämiseen, kuten esimerkiksi pikalatausta. Akun lämpötila nousee normaalin ajon ja kotilatauksen aikana. Alhainen akun varaustaso yhdistettynä alhaisiin ulkolämpötiloihin ja kylmään akkuun saattaa johtaa tavallista pienempään moottorin tehoon. Moottorin täysimääräinen teho palautuu, kun akku saavuttaa normaalin käyttölämpötilan.
8. Pikalataus on tehokkaimmillaan, kun autolla on ensin ajettu riittävästi ja akku on lämmennyt käyttölämpötilaansa.
9. Käytä auton ECO-ajotilaa saadaksesi lisää toimintamatkaa kylmällä. ECO-ajotila optimoi ilmastoinnin tehoa, mikä voi vähentää matkustamon lämmitystä.
10. Talven nopeista lämpötilanvaihteluista johtuen kosteus ja kondensaatio voivat aiheuttaa ovien, ikkunoiden ja ikkunaluukun jäätymistä. Maxus suosittelee kaikkien kumitiivisteiden suihkuttamista silikonisuihkeella tai silikonitapin asentamisella, sillä tämä ehkäisee kondensaatiota ja estää auton paljaiden osien jäätymistä.
Lue myös: Sähköauton ”mahdottomista" pakkasehdoista älähdettiin Ruotsissa – suomalaisella maahantuojalla yksiselitteisen selvä näkemys
Lähde: Maxus