Autoilijan selviytymislista paukkupakkasille – "Aidosti tärkeä tekijä"

0:55img
KATSO MYÖS: Tiina ratkaisi sähköautoilijoiden talviongelman simppelillä keinolla.
Julkaistu 04.01.2024 06:33
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Kovien pakkasten keskellä auton valmisteluun ja käyttöön kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Erityisesti auton akku on kovilla käyttövoimasta riippumatta.

Tämä viikko ainakin hytistään vielä pakkasessa. Autoklinikka ohjeistaa autoilijoita muistamaan seuraavat asiat kylmällä kelillä:

1. Hyödynnä esilämmityksen edut

– 20–30 asteen pakkasilla esilämmitys on jo aidosti tärkeä tekijä onnistuneen lähdön turvaamisessa. Samalla esilämmitys säästää myös rahaa moottorin ja polttoaineen muodossa, Autoklinikan Valtteri Savolainen vinkkaa tiedotteessa.

Lue myös: Auton esilämmitystä ei kannata unohtaa: Vältä näitä virheitä pakkasella!

2. Huomioi polttoainelämmittimen vaikutus

Polttoainelämmittimen suurin etu on lohkolämmittimen kaltaisia ratkaisuja nopeampi lämmitysaika. Vastapainoksi lämmitin kuitenkin kuluttaa akkuvirtaa, joten sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi yhtenäinen matka. Muussa tapauksessa akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä.

3. Aja pidempi matka noin kerran viikossa

– Vain pidemmillä matkoilla auton akku ehtii latautua varmasti täyteen asti. Tämä nyrkkisääntö pätee läpi talvikauden, mutta erityisesti kuluvan viikon kaltaisella pakkasjaksolla. Noin tunnin ajo riittää lataamaan akun, Savolainen sanoo.

4. Korjauta iskut

 – Lisäksi muistuttaisin autoilijoita hoitamaan nopeasti kiveniskuiset tuulilasinsa kuntoon. Suuret lämpötilanvaihtelut, eli kova pakkanen yhdistettynä auton lämpimiin sisätiloihin, halkaisevat helposti iskemän saaneen lasin.

Lue myös: Autoilija! Älä toimi näin, kun tuulilasi on jäätynyt – "Ei missään nimessä voi käyttää..."

Viimeinen vinkki koskee sähköautoilijoita:

5. Pidä pysäköity auto aina latauksessa

Jotkin sähköautot lämmittävät akkua erittäin kovalla pakkasella – riippumatta siitä, onko auto latauksessa vai ei. Tällöin liikkeelle lähtiessä voi tulla ikävänä yllätyksenä, että kantama onkin lyhentynyt pysäköinnin aikana. Sähköautoa olisi tästä syystä hyvä pitää kovilla pakkasilla latauksessa aina, kun se on pysäköitynä.

Lue myös: Kovista pakkasista ongelmia autoilijoille – nelinkertainen määrä avunpyyntöjä

Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Autoklinikka

Tuoreimmat aiheesta

Autot