Tänäkin vuonna moni ensikertalainen vasta totuttelee sähköautollaan talviajoon.
Tuoreelle sähköautoilijalle voi tulla uutena asiana esimerkiksi kylmän akun lataamisen hitaus. If-vakuutusyhtiö kokosi yleisimmät talvisähköautoilua koskevat huolet. Yhtiö myös vinkkaa, miten ne selätetään.
Sähköautojen määrä on Suomessa selvässä kasvussa, sillä esimerkiksi jo lähes 40 prosenttia Ifin tänä vuonna vakuuttamista yksityisasiakkaiden ensirekisteröidyistä autoista on sähköautoja
– Sähköauton pärjääminen Suomen talvessa arveluttaa monia sähköautoiluun tottumattomia. Sähköautoissa on kuitenkin monia ajoturvallisuutta ja -mukavuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten sisätilojen nopea lämpiäminen ja hyvä ajohallintateknologia, Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Ei näin! Tärkeä vilkkusääntö unohtuu yllättävän monelta autoilijalta
Huoli: Sähköauto ei ole turvallinen liukkailla
Perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna sähköauto kiihtyy tyypillisesti nopeammin ja se on myös painavampi. Siksi sähköauton käsittely on erilaista ja esimerkiksi jarrutusmatka liukkaalla kelillä voi olla pidempi.
– Sähköautot ovat Ifin tilastojen perusteella selvästi muita uusia autoja useammin takavetoisia, joten auton käsittely liukkaalla saattaa aluksi yllättää etenkin, jos on tottunut ajamaan etuvetoisella autolla. Talvikelissä ajamiseen kannattaa totutella rauhassa, kertoo Färkkilä.
Färkkilän mukaan sähköauton ajotuntumaan voi vaikuttaa eri tavalla kun polttomoottoriautoissa varsinkin jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin voimakkuutta säätämällä.
– Kannattaa perehtyä oman auton talvisäätöihin, jotka ovat erilaisia autosta riippuen. Joissakin sähköautoissa on erillinen talvirengasasetus, kun taas toisissa regenerointia voi säätää talviaikaan miedommaksi.
Lue myös: Onko auton esilämmittäminen pakkasilla ympäristöteko? VTT:n tutkimusprofessori vastaa
Huoli: Sähköauton akku hyytyy kylmässä
Kylmällä säällä sähköä kuluu enemmän esimerkiksi auton sisätilan lämmitykseen. Tämän vuoksi sähköauton toimintamatka ei ole talvella yhtä pitkä kuin muina vuodenaikoina.
– Pakkasella akku kuluu paljon nopeammin etenkin pätkäajossa kaupungissa. Kulutusta pienentää, jos auton ja akun saa esilämmitettyä ennen ajoa. Vaikka autojen toimintamatka-arviot ovat yleensä luotettavia, kannattaa suunnitella reitti niin, että jättää akun varaukseen kesäkelejä enemmän pelivaraa, Färkkilä kertoo.
Samasta asiasta on sähköautoilijoita muistuttanut myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Ajoakun hyytymisen vuoksi sähköautoja hinataan hyvin harvoin, kertovat Ifin tilastot.
– Sähköautoja hinataan hieman muita autoja useammin. Akun loppumisen sijaan syynä tielle jäämiseen on tyypillisesti esimerkiksi rengasrikko, joita sattuu polttomoottoriautoja painavammissa sähköautoissa enemmän, Färkkilä toteaa.
Lue myös: Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"
Huoli: Sähköauton lataaminen kylmässä on hidasta
Mallista riippuen sähköauton lataaminen voi olla talvella huomattavasti pitkäkestoisempaa kuin vaikkapa kesällä. Sen vuoksi pidemmille ajomatkoille on hyvä varata ylimääräistä aikaa lataustaukoihin. Esilämmitys kannattaa kytkeä päälle ajoissa, jo ennen latauspisteelle menoa. Tällöin lataus nopeutuu huomattavasti. Monissa sähköautoissa esilämmitys käynnistyy automaattisesti, kun navigoidaan laturille.
– Perille saavuttua sähköauto kannattaa pakkasella laittaa lataukseen heti, jolloin akku on vielä lämmin. Kylmän akun lataaminen kestää selvästi pidempään etenkin, jos lataa vaikkapa mökillä tilapäisesti tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Huonoimmillaan voi käydä niin, ettei autossa olekaan riittävästi akkua, kun on tarkoitus lähteä liikkeelle, Färkkilä vinkkaa.
Lue myös: Vapaaehtoiset turvaavat taas autoilijoiden matkaa loppuvuoden liikenteessä – muistutus sähköautoilijoille
Vinkit uudelle sähköautoilijalle:
- Perehdy autosi talvisäätöihin ja hyödynnä niitä.
- Totuttele rauhassa auton käsittelyyn.
- Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, käytä sitä ennen pikalatausta.
- Mitoita ajomatka niin, että jätät akun varaukseen kesäkelejä enemmän pelivaraa.
- Mieti pidemmällä ajomatkalla varalle useampi vaihtoehtoinen latauspaikka ja varaa enemmän aikaa lataustaukoihin.
- Älä päästä akkua kylmenemään ennen latausta eli laita auto lataukseen heti, kun saavut perille.
- Tarkkaile renkaiden kulumispintaa ja ilmanpaineita. Jos renkaat ovat epätasaisesti kuluneet, kannattaa tarkistuttaa niiden ohjauskulmat.
Lue myös: Lähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"
Katso myös: Sähköautoiluun liittyy vääriä uskomuksia
8:57
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: If