Suomalaiset ovat ralli- ja formulakansaa, mutta yksi asia ei ota meiltä sujuakseen: "90 prosenttia miehistä pitää itseään keskimääräistä parempana kuskina"

Pysäköinti ei ole suomalaisen formula- ja rallikansan laji, sillä sekä säännöt että ja taidot ovat monella hukassa. Ongelmia on myös liikenneasenteissa. 

Lähes puolet liikennevakuutuksista korvatuista vahingoista tapahtuu pysäköintipaikoilla. Tällöin puhutaan kymmenistä tuhansista kolareista vuodessa.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan yleisin vahinkotyyppi parkkipaikoilla on peruutusvahinko.

– Jo tilastojenkin valossa ihmisten pitäisi malttaa peruuttaa parkkipaikoilla ruutuun, sillä poisperuuttaminen näyttää olevan kolariherkkää. Kun tähän yhdistetään se, että suomalaisista miehistä 90 prosenttia pitää itseään keskimääräistä parempana kuskina, ollaankin monessa kohtaa pulassa. Omaa tunnetta ja asennetta ajamiseen on siis hyvä tarkkailla aina aika ajoin, CAP-Autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari muistuttaa.

Esimerkin voimaa ei saa aliarvioida

CAP-Autokoulu ja EasyPark ovat ilmoittaneet aloittavansa yhteistyön, jolla tähdätään liikenneasenteiden muuttamiseen. Tavoitteena on erityisesti nuorten vastuullisempi ajokäyttäytyminen. Liikenneturvan huhtikuun 2019 tilastokatsauksen mukaan muuhun väestöön suhteutettu kuolemanriski on nuorilla kuljettajilla yli kolminkertainen.

Yritysten yhteiseen projektiin on valittu kaksi nuorta, jotka suorittavat autokoulun tämän kevään ja kesän aikana.

Johanna Espoosta ja Markus Turusta paitsi suorittavat autokoulun, myös tuottavat sisältöä sosiaaliseen mediaan autokoulukokemuksistaan ja vastuullisesta ajamisesta. Uskomme vahvasti vertaisesimerkin voimaan. Viesti tavoittaa paremmin, kun tieto ja esimerkit tulevat toisilta nuorilta somessa, EasyParkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo.

Nuoret ottavat oppia myös vanhempien kuljettajien ajotavasta, eikä aggressiivisuus ainakaan edistä nuoren kuljettajan suhtautumista liikenteeseen.

– Valitettavasti on kuskeja, jotka lähtevät liikenteeseen kuin kolmanteen maailmansotaan. Jos tämä asenne siirtyy opetustilanteessa nuorelle, ollaan menossa väärään suuntaan ja liikenneriskit kasvavat, Kari toteaa.

Lähde: EasyPark

Lue myös:

    Uusimmat