Mercedeksen havaitsema takamatka Red Bulliin nähden on erittäin vaikeaa tavoittaa kuluvan F1-kauden aikana. Ensimmäisen kisaviikonlopun jälkeen kerätty data paljastaa, että kuusi mestaruutta putkeen voittanut Mercedes on todellisessa pulassa.
Kauden avannut Bahrainin osakilpailu päättyi tuttuun tyyliin Mercedeksen ja Lewis Hamiltonin juhliin, mutta taustalla tiimi tietää varsin hyvin, että voitto vaati tällä kertaa täydellisen onnistumisen Max Verstappenin kukistamiseksi.
C Moren F1-lähetyksessä Ossi Oikarinen esitteli jutun videolla näkyvää taulukkoa, josta näkyy hyvin, miten eri tavalla kauden sääntömuutokset ovat purreet eri tiimeihin. Perjantain harjoitusten kierrosajat olivat pudonneet kaikilla, mutta näistä Mercedes oli selvästi suurimpien häviäjien joukossa.
– Data näyttää meille selkeästi, että autot ovat hidastuneet. Jos katsotaan Red Bullin autoa, niin pudotusta on tullut puolitoista sekuntia, ja Mercedeksen tapauksessa jopa kaksi sekuntia, Oikarinen sanoi.
LUE MYÖS: Huipputarkka F1-data paljastaa: Mika Salon huomio Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin taistelusta osui oikeaan
Mercedestä enemmän vauhtiaan viime vuodesta olivat menettäneet vain Renault’n perinteitä jatkava Alpine sekä selvästi hitaimmaksi tiimiksi kauden avauskisassa osoittautunut Haas.
Sen sijaan monen kärkitaisteluun pyrkivän tallin vauhti oli sääntömuutoksista huolimatta hidastunut huomattavasti vähemmän. Joukosta löytyy neljä tallia, joiden voi odottaa parantavan sijoitustaan tällä kaudella.
Miten Kimi Räikkösen Alfa Romeo pärjää tässä vertailussa, siitä lisää jutun ylälaidan videolla.
Oikarinen: Mercedeksen kädet on sidottu
Bahrainin GP:n voitosta huolimatta Mercedeksellä ollaan nyt kaikkea muuta kuin levollisia kilpailutilanteesta Red Bullia vastaan.
Mestaritiimin perusongelmana on tämän kauden sääntömuutos, jossa pohjalevyistä tehtiin entistä pienempiä ja yksinkertaisempia, joten niiden aerodynaamiset ominaisuudet heikkenivät selvästi. Se taas on suosinut ajokorkeudeltaan suuremman kallistuskulman omaavia talleja, kuten juuri Red Bullia.
Tähän ongelmaan reagoiminen on puolestaan helpommin sanottu kuin tehty, toteaa Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin.
– Sitä emme missään nimessä voi tehdä, että yhtäkkiä sanomme nostavamme auton perää 30 millimetriä, koska kausi olisi silloin siinä. Häviäisimme sen takia niin paljon. Se ei vain toimi käytännössä, Shovlin kommentoi.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen kohdalla munattiin, Mercedekseltä tarkka selvitys hutiloinnista – "Tästä seurasi sekasotku"
Ossi Oikarinen kertoo tiivistetysti, miksi tällaisen säätötyön tekeminen on käytännössä mahdotonta.
– Mercedes yrittää reagoida tähän parhaansa mukaan, mutta sitä valintaa, joka on tehty Mersun autoon jo viime vuonna eli ajetaan matalammalla takapään korkeudella, ei voida enää muuttaa, koska se vaatisi muutoksia auton vaihdelaatikkoon.
– Vaihdelaatikon kuoret on tehty jo viime vuonna, eikä niitä saa muuttaa enää tässä vaiheessa. Eli Mercedeksen kädet on sidottu, Oikarinen toteaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mercedes: Red Bull karkaa ja sitä on vaikea estää
Shovlinin mukaan Red Bull on tällä hetkellä Mercedestä edellä lähes kaikessa.
– Sanoisin, ettei meillä ole oikeastaan mitään vahvuuksia heihin verrattuna, Shovlin tokaisi uutistoimisto Reutersin mukaan.
– Olemme pystyneet vuosien ajan luottamaan suoranopeuteemme tai huippunopeiden ja keskinopeiden mutkien vauhtiimme, mutta nyt voi nähdä, ettemme saa heiltä missään aikaa pois.
Aika-ajossa Mercedes ylsi Shovlinin analyysin perusteella parhaimmillaankin vain samoihin mutkanopeuksiin Red Bullin kanssa, mutta muissa mutkissa tiimi otti kaikissa selkäänsä.
Vielä hankalammaksi tilanteen tekee vuoden 2021 uudistus tuulitunneliajan rajoittamisesta sekä rajatut mahdollisuudet auton aerodynaamisten osien ja moottorin kehittämiseen.
– Meidän täytyy etsiä parempaa ajettavuutta enemmän toissijaisilta alueilta. Tällä kaudella homma ratkeaa itse asiassa normaalia hienompien marginaalien perusteella, Shovlin ennakoi.