Lähes 50 000 suomalaista työllistävä ala vaatii pikaista elvytystä – näiden ajoneuvojen kysyntä uhkaa jopa puolittua

1:55img
Koronavirus pisti lukuisat autotehtaat valmistamaan autojen sijaan hengityskoneita. Tältä näytti Seatin Martorellin-tehtaalla.
Julkaistu 02.06.2020 11:31

Ville Järveläinen

Poikkeuksellisen kevään vaikutukset näkyvät nyt kaikkien uusien ajoneuvojen kaupassa. Ensirekisteröinnit ovat tänä vuonna notkahtamassa alemmas kuin kertaakaan koko vuosituhannella.

Kevään ensirekisteröintien määrä jatkoi toukokuussa laskuaan, joka alkoi maaliskuussa ja on syvenemässä kesää kohti siirryttäessä.

Suomen suosituimpien automerkkien myynti putosi kammottavalla tavalla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kyse ei ollut pienestä pudotuksesta, vaan ensirekisteröinnit romahtivat pahimmillaan 70 prosenttiyksiköllä.

Synkkyys oli kantava teema myös mallikohtaisissa tilastoissa. Kymmenestä kärkimerkistä yhdeksän noteerasi miinusmerkkisen tuloksen viime vuoteen verrattuna.

Lue myös: Yksi merkki ylsi urotekoihin: Autojen ensirekisteröinnit syöksyivät toukokuussa hirvittävällä tavalla

Kauppa laahannee vielä tovin

Koronavirusepidemia on kevään aikana hyydyttänyt uusien autojen tilauksia, joten rekisteröintien ennakoidaan jäävän myös lähikuukausina selvästi viime vuoden lukemista.

Ilman elvytystoimia henkilöautojen kysyntä on tänä vuonna jäämässä noin neljänneksen ja pakettiautojen noin 30 prosenttia viime vuodesta. Kuorma-autoilla kysynnän ennakoidaan leikkautuvan noin neljänneksellä viime vuoteen nähden. Notkahdus on syvin linja-autoilla, joiden kysyntä on lähes puolittumassa viime vuoteen nähden.

Alas on tultu kovaa

Toukokuussa rekisteröitiin 5 110 uutta henkilöautoa, mikä on 53,1 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 toukokuussa. Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 39 362, joka on puolestaan 20,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna toukokuun loppuun mennessä.

– Uusien autojen kauppa käy edelleen hyvin hitaasti, mutta käytettyjen henkilöautojen kauppa alkaa jo hieman tasaantua huhtikuun yli 18 prosentin pudotuksesta, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.

Käytettyjä henkilöautoja myytiin toukokuussa 53 565, joka on 3,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin toukokuussa 912. Määrä on 31,3 prosenttia pienempi kuin viime vuoden toukokuussa. Tänä vuonna on ensirekisteröity 5 395 pakettiautoa, mikä on 18,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna toukokuun loppuun mennessä.

Lue myös: Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudella

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin toukokuussa 257, joka on 39,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Alkuvuoden aikana on ensirekisteröity 1 532 kuorma-autoa, joka on 13,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Linja-autoja on toukokuun loppuun mennessä ensirekisteröity 101. Määrä on 17,9 prosenttia viime vuoden alkua alempi.

Uusien autojen kysyntä jäämässä ennätyksellisen matalaksi

Autoala on ennakoinut, että koko vuoden ensirekisteröintimäärät ovat tänä vuonna jäämässä noin 85 000 henkilöautoon, noin 10 500 pakettiautoon, noin 3 100 kuorma-autoon ja noin 300 linja-autoon.

Kaikkia markkinaennusteita on laskettu kevään aikana, sillä koronavirusepidemia on leikannut selvästi uusien autojen kysyntää. Uusien autojen rekisteröinnit ovat jäämässä yhteensä alle 100 000 auton lukemaan. Uusien autojen kysyntä ei ole käynyt näin matalalla vielä kertaakaan 2000-luvun aikana.

Lähes 50 000 suomalaista työllistävä autoala odottaa hallitukselta ripeitä toimia uusien autojen kysynnän romahtamisen lieventämiseksi.

– Vanhojen autojen poistumaa nopeuttava romutuspalkkio olisi vihreän elvytyksen toimenpide, joka paitsi tuottaa valtiolle enemmän verotuloja kuin hankkeen budjettikustannus on, myös uudistaa autokantaa ja auttaa vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamisessa, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös: Tukes testasi neljä autonostinta, joista kaikki osoittautuivat hengenvaarallisiksi – lopeta käyttö välittömästi!

Tuoreimmat aiheesta

Autot