Lähes kaikki tietävät pyörän valoja koskevan säännön, mutta "jostain syystä" se ei näy käytännössä

Valtaosa polkupyörillä ajavista tietää, että hämärällä ja pimeällä pyörässä on käytettävä niin etu- kuin takavaloakin, mutta silti lain noudattamisessa on käytännön haasteita.

Pimeät illat ja hämärät aamut vaativat pyöräilijää panostamaan näkyvyyteensä. Vuonna 2020 uudistuneen tieliikennelain mukaan polkupyörä on varustettava pakollisilla etu-, taka- ja sivuheijastimilla sekä hämärällä myös etu- ja takavaloilla.

Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta tietää, että pyörän valoja on käytettävä pimeään aikaan myös valaistulla alueella.

– Lähes kaikki siis tietävät säännön, mutta jostain syystä tämä tietämys ei siirry käytäntöön liikenteessä. Seurantojemme mukaan alle seitsemän kymmenestä polkupyöräilijästä käyttää etuvaloa ja vajaa puolet takavaloa pimeällä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa summaa tiedotteessa.

Piippa kehottaa pyöräilijöitä pitämään vaadittuja valoja aina mukanaan. Hän muistuttaa pimeän voivan laskea yllättävänkin aikaisin, minkä lisäksi myös valoisaan aikaan sade tai sumu voivat heikentää näkyvyyttä.

– Kun valot kulkevat aina mukana, niitä ei tarvitse erikseen muistaa, Piippa vinkkaa.

Pyörän etuvalon pitää näyttää valkoista tai vaaleankeltaista valoa, kun taas takana tulee käyttää punaista valoa. Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta tiesi, ettei punaista valoa saa käyttää etuvalona.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Polkupyörän takavalolle ei ole laissa määritelty punaista väriä tarkempia vaatimuksia. Se voi siis olla kiinnitettynä pyörän ohella esimerkiksi pyöräilijän kypärään tai reppuun, kunhan valo näkyy taaksepäin.

Puuttuvasta valosta poliisi voi antaa huomautuksen tai 40 euron liikennevirhemaksun.

Lue myös:

    Uusimmat