Monelta pyöräilijältä puuttuu uusin pakollinen varuste, vaikka se on ollut laissa jo kaksi vuotta. Poliisi voi langettaa unohduksesta 40 euron liikennevirhemaksun.
Liikenneturvan vuosittaisen seurannan mukaan pyörän valoja käytettiin edessä ahkerammin kuin takana. Yli 5 500 tarkkailuun osuneesta pyöräilijästä 68 prosenttia käytti etuvaloa ja 59 prosenttia takavaloa.
Lue myös: Kaikki eivät osaa niitä helpoimpiakaan pyöräilysääntöjä – ethän sorru näihin virheluuloihin?
Takavalon käyttö olosuhteiden vaatiessa tuli pakolliseksi, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan vuonna 2020.
– Muutamassa vuodessa takavalo on otettu kohtalaisen hyvin käyttöön, mutta pimeitäkin polkijoita kohtaa vielä tien päällä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa kertoo tiedotteessa.
Tieliikennelain mukaan pyörässä on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan.
Poliisi voi puuttua pyöräilyyn ilman lain edellyttämää valojen käyttöä ja määrätä siitä 40 euron liikennevirhemaksun.
0:37
Pyörässä pitää olla valo myös valaistuilla tieosuuksilla
Liikenneturva muistuttaa, että valoa tarvitaan pimeän metsäpolun lisäksi yhtä lailla myös kaupungissa, vaikka kadut olisivatkin valaistut.
– Vaikka polkija itse näkee hyvin eteensä, se ei vielä tarkoita, että muut näkevät hänet, Piippa huomauttaa.
– Valoja käyttävä pyöräilijä on helpompi havaita kauempaa, jolloin muiden tiellä liikkujien ennakointi helpottuu ja liikenne sujuvoituu. Valoja tarvitaan myös taajamissa, joissa katuvalojen ja varjon vaihtelu hankaloittaa havainnointia.
Lue myös: Pyöräilijä, oletko syyllistynyt tähän yleiseen rikkomukseen? Laistaminen voi johtaa jopa sakkoihin
Liikenneturva tarkkailee pyöräilevien valojen käyttöä pimeällä vuosittain valtakunnallisesti. Loka–marraskuussa 2021 etuvaloa käytti 68 prosenttia pyöräilevistä 5 632 otoksessa. Takavaloa käytti 59 prosenttia pyöräilevistä 5 551 otoksessa.
2:11