Liikenneturvan mukaan lähes puolet pyöräilijöistä ei noudattanut uutta tieliikennelakia.
Viime vuonna voimaan tullut uusi tieliikennelaki teki polkupyörän punaisen takavalon pakolliseksi pimeän ja hämärän aikaan.
Liikenneturvan viime syksyn seurantojen perusteella takavaloa käytti yli puolet pyöräilijöistä.
Syksyn 2020 seurannoissa etuvalo paloi 68 prosentilla ja takavalo 56 prosentilla polkupyöräilijöistä. Ennen lain voimaantuloa tehty seuranta syksyllä 2019 osoitti, että etuvaloa käytti noin 57 prosenttia, kun taas takavaloa käytti vain viidennes pyöräilijöistä.
– Lakimuutos ja siitä tiedottaminen on lisännyt polkupyöräilijöiden valojen käyttöä. Valojen puuttumisesta poliisi voi määrätä 40 euron liikennevirhemaksun, mikä on voinut myös vaikuttaa valojen yleistymiseen.
– Liikennevirhemaksun hinnalla saa jo kunnolliset pyörän valot”, yhteyspäällikkö Leena Piippa kertoo maanantaina Liikenneturvan verkkosivuilla.
Pyörän valaisimet voi korvata polkupyöräilijän valoilla
Pyörän valoille asetetut vaatimukset koskevat vain valojen väriä ja suuntaa. Muiden ajoneuvojen tapaan polkupyörässä eteenpäin näytetään vaaleaa valoa ja taaksepäin punaista valoa.
Pyörän valaisimet voidaan korvata vastaavilla polkupyöräilijään kiinnitetyillä valaisimilla.
Pyöräilijän näkyvyyttä pimeässä lisäävät myös pyörän heijastimet sekä pyöräilijän heijastimet. Liikenneturva suosittaa lisävarusteeksi heijastinliiviä.
Liikenneturva tarkkailee pyöräilevien valojen käyttöä pimeällä vuosittain valtakunnallisesti. Viime vuonna pyörän valoja käytti 68 prosenttia pyöräilevistä, kun otos oli 5 813. Takavaloa käytti 56 prosenttia pyöräilevistä otoksen ollessa 5 744.