Hallituksen esitys käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien prosenttirajan nostamisesta kahdeksaan prosenttiin päivittäistavarakaupoissa on närkästyttänyt juomayhtiö Hartwallin. Nykyinen raja on 5,5 prosenttia.
Juomayhtiö Hartwall osti kokosivun mainostilan Helsingin Sanomien etusivulta, jossa se kritisoi hallituksen esitystä syrjiväksi.
Hartwall kirjoitti aiheesta myös viestipalvelu X:ssä:
– Lähes yhtä vahvat – paitsi lain edessä. Lakiuudistus on tuomassa kauppoihin alle 8 %:n alkoholijuomat, paitsi tislepohjaiset.
Hallituksen esittämä muutos mahdollistaa nykyistä vahvempien oluiden, siiderien ja viinien myynnin esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Sen sijaan juomasekoitukset, esimerkiksi 7,5 prosenttia vahva lonkero, jää myytäväksi Alkoihin.
Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan kevään aikana.
Lue lisää: Hallitus tuo enintään 8-prosenttiset oluet, siiderit ja viinit kauppoihin keväällä, vahva lonkero jääkin Alkoon – näitä muutoksia pelätään
Nykyisin luvanvaraisessa vähittäismyynnissä saa myydä enintään 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia ja valtion alkoholiyhtiöllä Alkolla on yksinoikeus yli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien vähittäismyyntiin.
– Uudistamme alkoholipolitiikkaa vastuullisesti eurooppalaiseen suuntaan. Lakimuutos on jatkoa vuoden 2018 alkoholilain uudistukselle. Alkoholisääntelyä voidaan maltillisin askelin vapauttaa, koska kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan, sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) sanoo hallituksen tiedotteessa.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on periaatteessa tyytyväinen muutoksen suunnasta, mutta on tyrmistynyt siitä, että muutos koskee vain käymisteitse valmistettuja juomia, ei juomasekoituksia. Esimerkiksi suuri osa vahvoista lonkeroista on juomasekoituksia.
– Juomien erilainen kohtelu valmistustavan perusteella on kilpailunäkökulmasta syrjivä ja vastoin elinkeinonharjoittajien yhdenvertaista kohtelua. Markkinoilla on paljon keskenään samankaltaisia tuotteita, kuten lonkeroita, joissa vain valmistustapa on erilainen, liitto paheksuu tiedotteessaan.
Lue lisää: "Alkoholi on alkoholia" – Hartwallin toimitusjohtaja syyttää hallitusta kilpailun vääristämisestä
Hallituksen kaavailema alkoholiveron uudistus vääristäisi toteutuessaan kilpailua ja ohjaisi tulevaisuuden innovaatioita toiseen suuntaan, arvioi Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen syyskuussa Huomenta Suomessa.
Järvinen näki hyvänä asiana sen, että oluen verotusta lasketaan, mutta valmistustapojen erottelua käymisteitse valmistettujen ja etanolipohjaisten tuotteiden välille ei tulisi hänen mukaansa palauttaa.
– Käytännössä se vääristää aika lailla kilpailua. Sille ei ole oikein mitään perusteita minkä takia samanlaiset tuotteet, jotka ovat eri tavalla valmistettu niin verotettaisiin hyvinkin erilailla.
– Se on vähän niin kun verotettaisiin pullaa, joka on tehty kuivahiivalla kovemmin kuin muulla hiivalla tehtyä pullaa. Siihen ei ole minkäänlaisia perusteita.
Käymisteitse valmistetuilla ja etanolipohjaisilla juomilla ei Järvisen mukaan ole eroa.
– Periaatteessa alkoholi on alkoholia eli mitä tahansa kautta se sinne juomaan tulee, niin siinä ei ole minkään näköisiä terveyseroja tai muitakaan eroja.
Aihe herättänyt huolta
Hallituksen esityksestä ovat huolissaan erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä poliisi.
– Vahvempien alkoholijuomien helpompi saatavuus todennäköisesti heijastuu alkoholista aiheutuvien haittojen laajempana esiintymisenä muun muassa yleisessä katuverkossa ja ihmisten kodeissa, tarkoittaen näin poliisitehtävien määrän kasvua, Poliisihallitus pohtii lausunnossaan.
HUS-yhtymä on niin ikään huolissaan muutoksen inhimillisestä hinnasta.
– Ehdotettu lakimuutos tulisi lisäämään alkoholikuolleisuutta, alkoholin käytön aiheuttamia sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksia, riskiä työelämän ulkopuolelle joutumisesta ja oletettavasti myös alkoholipäihtymykseen liittyvää rikollisuutta, HUS sanoo lausunnossaan.
Myös THL on korostanut sitä, että muutos on huono alkoholin riskikäyttäjille ja heidän terveydelleen.
– Myös ne ruokakauppojen asiakkaat, jotka pyrkivät pidättäytymään alkoholista tai vähentämään kulutustaan altistuisivat lisääntyvälle alkoholijuomien tarjonnalle päivittäisympäristössä, mikä vaikeuttaisi ostoimpulssien ohittamista ja lisäisi heräteostoja, THL toteaa.