Lentolippujen hintojen laskua ei ole yleisesti ottaen ole näköpiirissä lähiaikoina. Näin arvioi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner, jonka mukaan pidemmällä aikavälillä lentämisen hinnan arvioidaan pikemminkin nousevan kuin laskevan.
– Koska polttoaineen hinta on nyt korkea, se on myöskin viimeisinä viikkoina jälleen noussut, niin sillä varmasti tulee olemaan ylläpitävä vaikutus lyhyellä aikavälillä lentolippujen hintojen osalta, Manner perusteli tulosjulkistusinfossa tänään.
Pitkällä aikavälillä hintoihin vaikuttaa myös se, että vastuullisuustavoitteet hiilijalanjäljen pienentämisestä tuovat lentoliikenteelle merkittävästi lisäkustannuksia.
Polttoaineen kallistuminen vaikutti negatiivisesti yhtiön tulokseen myös alkusyksystä, vaikka heinä-syyskuun tulos jatkoikin kohentumistaan. Finnairin vertailukelpoinen liiketulos nousi 94,3 miljoonaan euroon, kun vastaavana aikana viime vuonna se oli 35,2 miljoonaa euroa. Manner selittää kehitystä tuottojen optimoinnilla, kuten onnistuneilla myyntitoimilla, sekä kustannustehokkuudella.
Heinäkuussa yli miljoona matkustajaa
Myös Finnairin matkustajamäärä on jatkanut kasvuaan. Heinäkuussa kuukausittainen asiakasmäärä ylitti miljoonan ensi kertaa sitten koronapandemian alun. Yhteensä yhtiö kuljetti heinä-syyskuussa noin kolme miljoonaa matkustajaa.
Koska liikennemäärät kasvavat, on Finnair palkkaamassa lisää henkilökuntaa. Lentäjien koulutus on jo käynnissä, ja alkusyksyn matkustamohenkilökunnan rekrytointi kiinnosti tuhansia hakijoita. Lisäksi yhtiö aikoo vahvistaa resursseja digipalveluissa ja lentoaseman asiakaspalvelussa.
Toimitusjohtaja Manner kertoi myös, että yhtiö on kotimaan kaupallisessa lentoliikenteessä tyytyväinen nykyiseen kohdeverkostoon ja sen arvioidaan olevan kaupallisesti kestävällä pohjalla.
– Me koko ajan seuraamme kysyntätilannetta ja kilpailutilannetta ja olemme valmiita lisäämään lentämistä esimerkiksi Lappiin kysynnän mukaisesti. Nyt tuleva talvi näyttää ennätystalvelta Lapissa.
Osakeanti pönkittää tasetta
Finnair ilmoitti lokakuun alkupuolella, että se aikoo vahvistaa taloudellista asemaansa enintään 600 miljoonan euron merkintäoikeusannilla. Asiasta päättää ylimääräinen yhtiökokous perjantaina.
Manner korosti tänään, että annin tarkoitus on rakentaa kestävää tasetta. Se pienentää Finnairin rahoituskustannuksia, ja tavoitteena on myös varmistaa yhtiön kyky toteuttaa investointeja tulevaisuudessa.
– Onnistuneen osakeannin jälkeen Finnair on myöskin taseen osalta saavuttanut normaalin lentokorkeuden niin kuin on saavuttanut nyt tuloksen osalta.
Lisäksi Finnair pyrkii palauttamaan yhtiön varojenjakokyvyn. Tavoitteena on kevät 2025, jolloin omistajille mahdollisesti palautettavat varat perustuisivat vuoden 2024 tulokseen.