Valtio ja muut suuret osakkeenomistajat tukevat hanketta.
Lentoyhtiö Finnair kutsuu koolle ylimääräisen yhtiökokouksen päättämään 600 miljoonan euron osakeannista. Annin tarkoituksena on vahvistaa yhtiön taloudellista asemaa ja pienentää rahoituskustannuksia.
Päätös tehdään ylimääräisessä yhtiökokouksessa 27. lokakuuta.
Finnairin suurimmat osakkeenomistajat, mukaan lukien Suomen valtio, tukevat antia.
Suomen valtio omistaa Finnairista 55,8 prosenttia. Valtioneuvosto ilmoitti, että valtio valmistelee osallistumista suunniteltuun osakeantiin omistusosuutensa mukaisessa suhteessa. Valtio odottaa maksavansa osakkeiden merkinnän kuittaamalla koko merkintähinnan vastaavalla määrällä Finnairin pääomalainan pääomaa.
Osakkeenomistajan näkökulmasta valtio katsoo, että suunniteltu järjestely ja yhtiön taseaseman vahvistaminen on tarkoituksenmukaista sekä yhtiön että sen kaikkien osakkeenomistajien kannalta.
– Kriisien vaikutukset koko lentoliikenteeseen ja siten myös alansa vahvimpiin lukeutuneeseen Finnairiin ovat olleet mittavat. Valtio katsoo, että suunniteltu transaktio on sille osakkeenomistajana taloudellisesti perusteltu, mahdollistaa yhtiön taserakenteen selkeyttämisen ja näin tukee yhtiön pitkäjänteistä kasvua sekä vahvistaa sen kykyä toteuttaa tarvitsemiaan investointeja, sanoo omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz (r.) tiedotteessa.
– Vastuullisena ja pitkäjänteisenä omistajana valtio pyrkii omalta osaltaan varmistamaan, että Finnairin liiketoimintaedellytykset säilyvät myös tulevaisuudessa, Adlercreutz jatkaa.
Osakeannista kertyviä rahoja on tarkoitus käyttää 400 miljoonan euron pääomalainan ja siitä kertyneiden korkojen maksamiseen. Pääomalainan takaisinmaksun ja hybridilainan lunastamisen odotetaan luovan kestävän taseen ja vähentävän Finnairin rahoituskuluja.
Voitonjakoa vuodesta 2025 alkaen
Lentoyhtiö täydensi samalla taloudellisia tavoitteitaan ja pyrkii nyt saavuttamaan kuuden prosentin vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoite on, että yhtiö pystyisi jälleen jakamaan osinkoa vuodesta 2025 alkaen, perustuen vuoden 2024 tulokseen. Nettovelka suhteessa vertailukelpoiseen käyttökatteeseen tulisi olla 1–2-kertainen vuoden 2025 loppuun mennessä.
Tavoitteet perustuvat oletukseen, että Finnairin kokonaiskapasiteetti henkilökilometreillä mitattuna kasvaisi yli 15 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja että ylläpitoinvestoinnit olisivat 80–100 miljoonaa euroa vuosittain.
Samalla Finnair muutti heinä-syyskuun tulosta koskevan osavuosikatsauksensa julkaisuaikataulua. Se julkaistaan nyt 24. lokakuuta, kun aiemman aikataulun mukaan tulosjulkistus olisi ollut 31. lokakuuta.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner näkee yhtiön tulevaisuuden positiivisena.
– Finnairin toiminta on nyt kannattavampaa kuin vuonna 2019, kun olemme onnistuneesti suunnanneet verkostoamme uudelleen, optimoineet laivastoamme ja toteuttaneet monia keskeisiä strategisia aloitteita. Vahvan taseen rakentaminen merkintäetuoikeusannilla alentaa edelleen pääomakustannuksiamme ja vahvistaa joustokykyämme. Hyvin tärkeää on myös, että se mahdollistaa tulevaisuuden investoinnit ja luo joustavuutta toimiin, joita tarvitsemme pitkän aikavälin hiilineutraaliustavoitteemme saavuttamiseksi, Manner sanoo tiedotteessa.
Jo aiemmin on kerrottu, että Manner on siirtymässä teleoperaattori Elisan toimitusjohtajaksi viimeistään ensi maaliskuun alussa.
Finnairin hallituksen puheenjohtaja Sanna Suvanto-Harsaae totesi, että kestävän taseen rakentaminen on keskeinen osa yhtiön strategiaa.
– Vastattuamme menestyksekkäästi covid-19-pandemian ja Venäjän ilmatilan sulkemisen aiheuttamiin ulkoisiin häiriöihin olemme suunnanneet uudelleen strategiaamme, palauttaneet yhtiön kannattavuuden ja maksaneet hybridilainamme takaisin. Merkintäetuoikeusanti on johdonmukainen seuraava askel ja sen ansiosta palaamme normaalimpaan, kestävämpään pääomarakenteeseen. Tämä tukee strategiamme toteuttamista jatkossa ja antaa meille mahdollisuuden jatkaa osakasarvon parantamista, myös voitonjaon muodossa, Suvanto-Harsaae sanoo tiedotteessa.