Matkalippuja laivalle ostava kuluttaja on tämän vuoden alusta alkaen voinut huomata, että lippujen hintaan kerrotaan kuuluvan tai lisättävän ilmastomaksu, päästölisämaksu tai kirjain- ja sanahirviö EU ETS -päästökauppajärjestelmän lisämaksu.
Lippuhintoja korottavan maksun takana on meriliikenteen liittyminen osaksi Euroopan unionin päästökauppajärjestelmää, jossa yhtiöiden on ostettava päästöoikeuksia jokaista tuottamaansa hiilidioksiditonnia kohden.
Toistaiseksi lippujen hintojen päälle lätkäistyt lisämaksut ovat muutaman euron luokkaa. Maksuilla laivayhtiöt pyrkivät kattamaan kuluja, joita niille päästökauppajärjestelmästä koituu.
Lue lisää: Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteen
Tulevina vuosina maksut voivat kuitenkin kasvaa, laivayhtiöistä kerrotaan. Syynä tähän on muun muassa päästöoikeuksien markkinahintojen heilahtelu.
Eckerö Linen matkoilla Helsingin ja Tallinnan välillä maksu on yhden euron matkustajaa kohti.
Maksu on keskiarvoarvio, sillä vielä ei ole varmuutta siitä, kuinka paljon päästöoikeudet tulevat tosiasiassa yhtiölle maksamaan, toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo.
– Päästöoikeudet tilitetään viranomaisille kaksi kertaa vuodessa. Kesäkuun lopussa sitten lasketaan, mitä vuoden ensimmäinen puolikas maksoi.
Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan yhtiön ei ole tarkoitus tehdä lisämaksuilla voittoa.
– Käsittelemme tätä vähän niin kuin veroa.
Tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström Viking Linelta puolestaan kertoo, että lisämaksun hinta on sidoksissa kustannusten kehitykseen ja sitä tarkistetaan tasaisin väliajoin.
Lue myös: Älä missään nimessä tee näin laivalla, tai hytissäsi riehuu tornado – virhe tallentui matkustajan videolle
Suuret päästöt, suuri hinta
Laivayhtiöiden mukaan päästölisämaksu on sitä suurempi, mitä enemmän matka aiheuttaa päästöjä.
Muun muassa matkan pituus ja aluksen nopeus vaikuttavat päästöjen määrään: mitä pidempi matka ja nopeampi alus, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja aiheutuu päästöjä.
Päästölisämaksujen myötä esimerkiksi kahden aikuisen ja kahden kouluikäisen lapsen Ruotsin-risteilylle tulee laivayhtiöstä riippuen lisähintaa noin 7–24 euroa.
Tallink Siljan laivamatkoilla päästölisämaksut Suomesta Tallinnaan ja Tukholmaan risteilevillä aluksilla ovat 1,8–3,8 euroa matkustajaa kohden.
Eckerö Linen Helsingin ja Tallinnan välisten matkojen lippujen hintoihin on kaikkiin sisällytetty vuoden alusta alkaen yhden euron päästölisämaksu matkustajaa kohden.
Viking Linella korotukset ovat 2–6 euroa. Ruotsin Uumajan ja Vaasan väliä kulkeva Wasaline kertoo päästökauppajärjestelmään liittymisen nostavan päiväristeilyn tai yhdensuuntaisen matkan hintaa aikuiselta kahdella eurolla ja 6–17-vuotiaalta lapselta yhdellä eurolla.
Matkasta Finnlinesin kyydissä Helsingistä Saksan Travemündeen taas joutuu pulittamaan kuusi euroa enemmän kuin ennen.
Naantalin ja Ruotsin Kapellskärin välisellä matkalla hintaa on korotettu 0,50 euroa.
Alle 6-vuotiailta lapsilta lisähintaa ei missään laivayhtiössä kerätä. Ajoneuvoille ja rahdille on omat lisämaksunsa.
Lue myös: Suomessa valmistettu maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas herättää huolta maailmalla
Velvoite nousee ensi vuonna
Meriliikenne liittyy päästökauppaan asteittain. Tänä vuonna varustamot ostavat päästöoikeuksia 40 prosentille kokonaispäästöistään.
Ensi vuonna osuus nousee 70 prosenttiin. Vuonna 2026 se on 100 prosenttia, eli varustamot joutuvat ostamaan markkinoilta kaikkia päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.
Nousevatko matkojen hinnat tämän myötä tulevina vuosina?
– Se riippuu tietenkin siitä, miten yhtiömme päästöt ja päästöoikeuksien markkinahinta kehittyvät. Voitaneen kuitenkin arvata, että maksamamme päästöoikeudet kallistuvat, kun niitä joudutaan absoluuttisestikin ostamaan enemmän, Keronen Eckerö Linelta sanoo.
Toisaalta myös yhtiön tuottamien päästöjen määrä voi muuttua. Siksi Keronen arvioikin, että pitkällä aikavälillä päästölisämaksu tulee olemaan kelluva eli vaihtelemaan.
Samaa sanoo Tallink Siljan Schults. Hän kertoo, että päästölisämaksujen hinnat lasketaan uudelleen, kun varustamojen velvoite ostaa päästöoikeuksia nousee ensi vuonna. Viking Linen Boijer-Svahnströmin mukaan lisämaksut voivat hyvinkin nousta sitä mukaa, kun päästökauppaan liitytään asteittain.
– Päästöoikeuksien kallistuminen heijastuu markkinoilla kuluttajahintoihin.
Lue myös: Ruotsinlaivan listalle tuli vuonna 1990 mullistava ruokalaji, jonka perässä monet edelleen matkustavat
Päästöjen ennustetaan kasvavan
Varustamoille päästökauppajärjestelmään liittyminen aiheuttaa tämän vuoden aikana miljoonia euroja lisäkustannuksia.
Tallink Siljalla luvun arvioidaan olevan 10–20 miljoonaa, Eckerö Linella noin 10 miljoonaa ja Viking Linellakin "miljoonia euroja".
Lisäkustannusten arviointi on kuitenkin hankalaa, koska päästöoikeuksien markkinahinnat elävät.
Tallink Siljan Margus Schultsin mukaan asian tekee varustamoille hankalaksi se, että päästöoikeuksien hinta on poliittisten päätösten varassa ja hinnat voivat muuttua paljon nopeastikin.
– Silloin on hirveän vaikea tehdä pitkiä investointipäätöksiä. Mielestämme olisi parempi, jos päästölisä olisi verotyylinen, jolloin se olisi helpommin ennakoitavissa.
Maailmanlaajuisesti laivaliikenteen päästöt olivat EU:n mukaan vuonna 2018 vajaat kolme prosenttia kaikista ihmistoiminnan aiheuttamista päästöistä. EU:n tasolla laivaliikenteen päästöjen osuus on noin 3–4 prosenttia kaikista päästöistä.
Vaikka osuus on toistaiseksi melko pieni, päästöjen ennustetaan kasvavan jopa 130 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä.