Äärijärjestö Isis käyttää tehokkaasti sosiaalista mediaa propagandassaan. Länsivallat ovat heränneet vastaiskuun, jotta Isisin rekrytointi- ja muu kampanjointi saataisiin ajettua ahtaalle. Viranomaiset yrittävät houkutella mukaan niin netin ja sosiaalisen median jättiläisiä kuin Piilaakson osaajia.
Kyse on jihadistista propagandaa vastaan kehiteltävästä niin sanotusta vastapuheesta, jossa olisi mukana toimijoita viranomaisista sosiaalisen median yhtiöihin ja yksittäisiin suosittuihin some-tähtiin.
"Olemme vasta alussa"
– Rehellisesti sanoen, olemme vasta alkuaskelmilla. On upeaa että Facebook ja Google sponsoroivat paria projektia, mutta meillä ei ole riittävästi tietoa, jotta voisimme sanoa, toimiiko vastapuheemme vai ei, sanoo professori Peter Neumann Financial Times -lehdelle. Hän toimii johtajana radikalisaatiota ja poliitista väkivaltaa tutkivassa instituutissa Lontoossa.
Viranomaisten on ollut hankalaa saada digialan yhtiöitä mukaan kamppailuun nettijihadismia vastaan. Britannian parlamentin valiokuntaraportti syyttikin suoraan yhtöitä tietoisesta epäonnistumsesta propagandan torjumisessa.
Yhtiöiden arvostelu löysäkätisyydestä on ilmeisesti purrut, sillä ne ovat sekä itse ryhtyneet valvomaan mitä niiden palvelujen puitteissa tapahtuu, että sponsoroivat projekteja vastapuheen kehittelemiseksi.
Esimerksi mikroblogi Twitter on sulkenut ainakin 360 000 tiliä sitten viime vuoden kesän, ja sulkemistahti on kiihtynyt. Isisin Twitter-tilien päivittäisen päivitykset tiliä kohden ovat laskeneet lähes kahdella kolmaosalla, ja äärijärjestön tilien seuraajat yhtä tiliä kohden ovat romahtaneet.
Twitter-tilien sulkeminen ei riitä
Tämä ei kuitenkaan riitä pitkälle. Isis toimii tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Kun Twitter-tilejä suljetaan, Isiis siirtyy suojattujen yhteyksien taakse vaikkapa WhatsAppiin.
- Heidän viestintänsä on hyvin suunniteltua. Saksasta (Lähi-itään) lähteneet puhuvat saksaa, brittiläiset taistelijat rekrytoivat toisia brittejä. He saavuttavat ihmisiä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, sanoo lontoolaisen Institute for Strategic Dialogue -ajatuspajan asiantuntija Zahed Amanullah FT-lehdelle.
Vastapuhetta jihadismille ei kohdisteta jihadistien ydinväelle. Se saattaa vain koventaa heidän asennettaan, sanoo professori Neumann.
- Kyse ei ole siitä, onko vastapuhe hyvä vai paha asia. Se täytyy kohdistaa heihin, jotka ovat tietyssä vaiheessa tekemässä päätöstään (liittyäkö Isisiin). Googlatessaan heidät täytyy saada etsimään näkökulmia myös tällaisilta sivustoilta, hän pohtii.
Vastapuheessa mukana myös Hollywood
Vastaviestintää varten viranomaiset ovat pyytäneet mukaan asiantuntijoita Hollywoodia, Piilaaksoa ja mainosmaailmaa myöten. Heidän toivotaan auttavan kehittämään tapoja, joilla kertoa mahdollisille jihadisteille, miksi väkivalta ja jihadismi eivät kannata.
Mukaan on saatu myös entisiä radikaaleja. FT mainitsee yhtenä yhteistyöesimerkkinä entisen jihadistin YouTubeen luoman kuvitteellisen, työväenluokkaa edustavan Abdullah-X:n. Se on tähdätty ääriajattelua kannattaville ihmisille. Toissa vuonna YouTubeen ladattu video on asiantuntijan mukaan osunut maaliinsa.
Viesti menee Isisin 'ihon alle'
- Kuudessa viikossa tavoitimme 60 000 ihmistä kohderyhmässämme, heitä jotka kirjaimellisesti kirjoittavat Googlen hakukenttään 'haluan mennä Syyriaan', ja he saivat eteensä tämän videon, Amanullah kertoo. Hän jatkaa, että video meni Isisin 'ihon alle', sillä äärijärjestö joutui vastaamaan siihen 5 000 sanan kiistakirjoituksellaan.
Asiantuntijat myös kehittävät ohjelmia, joilla tunnistaa jihadistisia sivustoja ja ajaa ne alas.
Tietoliikennealan professori Hany Farid Dartmouthin yliopistosta on kehittänyt teknologian, joka tutkii kuvia ja ääntä ja joka luo epäilyttävään materiaaliin eräänlaisen vesileiman, jonka avulla voi tunnistaa aineistoa, vaikka sitä olisi muokattu eri tavoin, ja sen leviämistä netissä voi seurata.
Sosiaalisen median yhtiöt puolestaan joutuvat koko ajan pohtimaan, miten yhteistyö jihadismin vastustamisessa ja mahdollisimman suuri avoimuus sopivat yhteen.