Kiristyneet turvamääräykset lykkäävät länsimetron avaamista ja tekevät siitä turvallisemman kuin vanhasta. Rakennuttaja ei ota tähän ristiriitaan mitään kantaa. "Me vastaamme vain uuden rakentamisesta."
MTV:n uutisten tietojen mukaan länsimetron avaaminen lykkääntyy kuukausilla, jopa puolella vuodella. Esimerkiksi paloturvallisuuden kannalta olennaiset savunpoistoluukut ovat loppuunmyytyä erikoistavaraa. Niitä ei ole tilattu ajoissa, kertoo metron rakentamiseen perehtynyt päättäjä.
Konsultti on luvannut, että...
– Meidän tietomme on tällä hetkellä, että kaikki savunpoistoluukut toimitetaan heinäkuun 15. päivä, vakuuttaa rakennuttaja Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Kummallista projektissa ollut se, että Länsimetro Oy (Helsingin ja Espoon kaupunkien perustama yhteisyritys) ei ole saanut tai ei ole osannut tivata selkeää tietoa urakan sujumisesta sen valvojalta, Sweco-konsulttitoimistolta. Metron piti avautua 15. elokuuta.
Tiedotustilaisuudessa ei vieläkään tietoa
Tänään sitten rakennuttaja sekä kansaa kuljettava Helsingin seudun liikenne kutsuivat median paikalle kertoakseen, että aikataulua ei tiedetä vieläkään. Infossa sentään luvattiin, että tieto tulee kesäkuun lopussa.
– Silloin kerromme, milloin meillä ovat tekniset valmiudet ja infra kunnossa, jotta voimme päästää matkustajat käyttämään metroa, lupaa toimitusjohtaja Kokkinen.
Länsimetroa ovat viivästyttäneet huono suunnittelu ja kiristyneet turvamääräykset. Vaikkapa Lauttasaaren toinen asema Koivusaari osoittautui arvioitua hankalammaksi liian vähäisten koeporausten takia.
Kiristyneiden turvamääräysten myötä länsimetrosta tulee turvallisempi kuin vanhasta itäisestä.
Lännessä turvallisempaa kuin idässä
– Länsimetron osuus rakennetaan tietysti nykyisten normien mukaan. Turvallisuustasovaatimukset ovat selkeästi nousseet sitten vanhan metron aikojen. En ota kantaa turvallisuuseroihin, minun vastuullani on vain uuden metron rakentaminen, toteaa Matti Kokkinen.
Kansan kuljettamisesta vastaavan Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) suunnittelijat ovat viettäneet hikistä kesäkuuta sen jälkeen, kun tuli tieto aikataulun floppaamisesta vain kaksi kuukautta ennen kaivattuja avajaisia.
– Emme voi kuin odottaa. Siihen saakka järjestelemme bussikyytejä mahdollisimman entiseen malliin. Matkustajien palveleminen on meidän tehtävä aina, kuvaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Korvaava bussiliikenne tulee kalliiksi - veronmaksajalle
– Nyt neuvottelemme sopimuksia kuntoon loppuvuoteen saakka. Ne ovat lyhyitä ja varmasti kalliimpia kuin pitkät sopimukset.
HSL on luvannut, että matkustajat eivät kärsi metron viiveestä, jos kumijalkakyyti yhä kelpaa.
Joka tapauksessa liikennejärjestelyistä on tulossa miljoonien eurojen ylimääräinen lasku, kun bussilinjoja oltiin jo lopettamassa. Kuka nuo viulut maksaa, ei kai ainakaan HSL, joka on syytön myöhästymiseen?
– Olen samaa mieltä, että ne bussit maksaa joku muu kuin HSL, napauttaa HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava. Mutta kuten tiedämme, lopulta tällaiset kiistat maksavat kaupunkien veronmaksajat.