Länsimetro-yhtiö on jatkanut tällä viikolla sen selvittämistä, miksi tieto länsimetron elokuun avajaisten myöhästymisestä tuli julki niin myöhään.
Yhtiö on kuullut rakennuttajakonsulttiaan Swecoa. Kuuleminen jatkuu perjantaina. Länsimetro kommentoi asiaa tarkemmin vasta sen jälkeen.
Länsimetron hallituksen puheenjohtajan Olli Isotalon mukaan yhtiö on luottanut asiassa Swecoon.
– Vika löytyy raportointiketjusta. Kun raportointi pettää, joku ei ole ollut tehtävänsä tasalla.
Isotalo ei halunnut kertoa, missä kohtaa asiat ovat menneet vikaan.
– Olemme saaneet lisätietoa, mutta asia ei ole maalissa.
Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mari Puoskari (vihr.) ei ole tyytyväinen alihankkija Swecon toimintaan.
– Jos tässä kaksi kuukautta ennen laajasti julkistettua avaamista tulee tieto, että avaus myöhästyy, niin alihankkija ei ole tehtäviensä tasalla.
Henkilövaihdoksia ehkä tiedossa
Koska selvitys ei ole vielä valmis, ei ole myöskään tietoa siitä, kuka kantaa vastuun viivästymisestä.
Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Maria Guzeninan (sd.) mukaan toimitusjohtajan erottaminen on mahdollista. Ensin täytyy kuitenkin selvittää, kuka viivästyksestä on tiennyt ja kuinka pitkään. Guzeninan mukaan maanantaina tapahtuneessa Länsimetron kuulemisessa ei saatu kokonaiskuvaa asiasta.
– Todella pitkään on liikkunut huhuja metron viivästymisestä ja on vakuuteltu, että huhut eivät ole todenperäisiä. Nämä vakuuttelut ovat tulleet nimenomaan Länsimetrolta.
Myös Puoskari sanoo, että Länsimetron johto on viime kädessä vastuussa viivästymisestä.
– Kyllähän tässä ryhtyy pohtimaan, että henkilövaihdoksia täytyy tulla, hän sanoo.
Länsimetrolta ei haluttu kommentoida henkilöstövaihdoksia, kunnes asia on selvitetty.
Metron aukeamisaika yhä auki
Myös henkilöstövaihdokset vievät aikaa eivätkä välttämättä nopeuttaisi metron valmistumista.
Länsimetro ja HSL kertovat ensi tiistaina, miten länsimetron korvaava liikenne järjestetään. Ainakaan sitä ennen ei ole luvassa tietoja, milloin metron on lopulta määrä valmistua.
Helsingin seudun liikenne HSL joutuu nyt järjestämään pikavauhtia korvaavaa liikennettä Espoosta Helsinkiin, sillä vanha bussilikenne on joka tapauksessa syksyllä päättymässä.
– Ihmiset tekevät nyt töitä yötä päivää. On todella haastavaa, että erityisesti Lauttasaaren ja Etelä-Espoon liikenne saadaan pelaamaan, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.
– Ei tämä ihan niin kuin Strömsössä mennyt, hän lisää.
Vielä ei tiedetä, kenen maksettavaksi lisäbussien kulut lankeavat. Länsimetro ei halunnut kommentoida asiaa ennen kuin selvitys viivästymisen syystä on valmis. Rautava on suorempi.
– Tässä voi retorisesti kysyä, että jos Länsimetro ei ole pitänyt lupauksiaan, niin lasku lähtee sinne suuntaan.
Videolla paikalliset kertovat, miten Länsimetron lykkääntyminen näyttäytyy heidän näkökulmastaan.