Ville Saksi, Länsimetron uusi toimitusjohtaja, aloitti uudessa työssään maanantaina. Hän kertoo ryhtyvänsä vetämään viivästynyttä metrohanketta ennakkoluuloitta ja tekevänsä päätöksiä ripeästi. Ensin hänen täytyy kuitenkin perehtyä hankkeen tämänhetkiseen tilaan.
Rakennusinsinööri Saksi siirtyi VR Trackilta Länsimetro Oy:n toimitusjohtajan tehtäviin haastavassa tilanteessa.
Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen kulkevan metrolinjan valmistuminen on viivästynyt jo useita kertoja. Ennen räjäytystöiden aloittamista metron ensimmäisen vaiheen arvioitiin valmistuvan jo vuonna 2014.
Avajaispäivä on kuitenkin siirtynyt toistuvasti ja rakennusprojektin aikataulu on auki edelleen. Samalla myös hankkeen kustannukset ovat paisuneet liki 70 prosenttia alun perin arvioitua suuremmiksi. Tällä hetkellä hankkeen kokonaiskustannuksiksi on kerrottu miltei 1,2 miljardia euroa.
2:28
MTV Uutiset esitti toimitusjohtaja Ville Saksille kymmenen kysymystä. Kysymyksiin Länsimetron lopullisesta hintalapusta tai valmistumisaikataulusta Saksella ei ole vielä vastauksia, mutta mies lupaa, että jatkossa Länsimetron vaiheista kerrotaan julkisuuteen aiempaa avoimemmin. Voit lukea Saksin vastaukset kokonaisuudessaan alta.
Raikkaasti ja reippaasti liikenteeseen
Kerrot mikroblogipalvelu Twitterissä olevasi ”vanhoja rakenteita ravistava johtaja”. Mitä se tarkoittaa Länsimetro Oy:n tapauksessa?
– Haluan suhtautua asioihin ennakkoluulottomasti. Tässä tilanteessa lähden ihan puhtaalta pöydältä. Haluan kuulla eri osapuolia ja muodostaa käsityksiä sillä tavalla. Ei niin, että tukeutuisin jo olemassa oleviin päätelmiin. Haluan lähteä aina raikkaasti ja reippaasti liikenteeseen.
Mikä metrohankkeessa muuttuu astuttuasi johtoon?
– Tulevat viikot näyttävät sen. Teemme analyysia, jossa arvioimme organisaatioita ja tapaa johtaa projektia. Sen myötä tulevat sitten muutokset. En tällä hetkellä voi mennä vielä ajassa edelle, ennen kuin olen tehnyt sen perustyön.
"Valmistelutyö jää usein liian lyhyeksi"
Länsimetron oli hankesuunnitelman mukaan tarkoitus valmistua jo syksyllä 2014. Miksi sen valmistuminen on kuitenkin viivästynyt?
– Tähän vastaan samalla tavalla kuin äsken. Haluan kuulla ihmisiä ja selvityksiä. Tästähän on nyt tehty selvitys ja varmasti on paljon erilaisia käsityksiä. Perehdyn niihin itse ja palaan asiaan, kun olen sen työn tehnyt.
Tampereen Rantaväylän maantietunneli valmistui juuri puoli vuotta etuajassa ja vielä ennakoitua edullisemmin. Mitä Tampereella on tehty paremmin?
– En ole ollut mukana juuri Tampereen tunnelihankkeessa, mutta olen kyllä ollut mukana viidessä Allianssi-projektissa.
– Allianssi-mallin vahvuuksia ovat tiedonkulun avoimuus ja se, että kaikki osapuolet osallistuvat ja pelaavat samaan maaliin. Allianssi-hankkeissa on myös pitkä kehitysvaihe. Vuosi kehitetään, ennen kuin lähdetään työmaalle. Valmistelevat työt tehdään siis huolella. Perinteisesti rakennusvaiheeseen siirrytään hyvin nopeasti ja valmistelutyö jää usein liian lyhyeksi. Allianssimallin vahvuus on sen osallistavuus ja ennakoivuus.
"Tässä varmaan menee useampi vuosi"
Olet toiminut aiemmin rautateitä suunnittelevan, rakentavan ja kunnossapitävän VR Trackin toimitusjohtajana. Mitä tuot entisestä tehtävästäsi mukanasi Länsimetro-hankkeeseen?
– Pääsin osallistumaan VR:n monivuotiseen muutosohjelmaan, jonka myötä yhtiötä tuotiin nykyaikaan. Kyse oli isosta muutosjohtamisesta. (Tuon) niitä samoja kokemuksia sieltä, eli sitä, että ensin perehdytään ja kuullaan ihmisiä. Kun se on tehty, ryhdymme tekemään päätöksiä ripeästi.
– Ainakin tiedon siitä, miten muutosohjelmaa pitää vetää ja miten kaikki ihmiset saadaan puhaltamaan yhteen hiileen.
Tuleva tehtäväsi on varmasti haastava. Pelottiko sinua ottaa pesti vastaan?
– Pelko on ehkä liian voimakas sana. Aina pitää kuitenkin arvioida, ovatko oma tausta ja osaaminen kunnossa. Pohdin totta kai aiemmin, mitä olen tehnyt ja mitä nyt on vastassa. Arvion lopputulos oli, että uskon, että taustani on riittävän hyvä tähän tehtävään.
Miten uskot toimenkuvasi muuttuvan kun metro lopulta liikennöi? Jatkatko toimitusjohtajan pestissä?
– Länsimetron ensimmäinen vaihe on nyt loppusuoralla, mutta toisen vaiheen louhintatöitä on tehty vasta muutamia kymmeniä prosentteja, eli se jatkuu pitkään. Työsuhteeni ei ole projektiluontoinen. Ensimmäisen ja toisen vaiheen jälkeen on varmaan syytä käydä keskustelua, että mitä teen. Tässä varmaan kuitenkin menee useampi vuosi.
Saksi lupaa lisää avoimuutta
Länsimetro Oy:tä on syytetty julkisuudessa muun muassa ongelmien piilottelusta ja huonosta tiedottamisesta. Olet luvannut lisätä avoimuutta Länsimetro-hankkeessa. Mitä se tarkoittaa?
– En sinänsä tiedä, miten viestintää on tähän mennessä tehty, mutta itse näen, että vähintä mitä voin tehdä on kertoa ulospäin medialle ja toimittajille, miten asiat oikeasti ovat. Tahdon palvella mediaa ja sitä kautta myös kansalaista. Siihen olen valmistautunut.
Mikä tulee olemaan länsimetron lopullinen hintalappu?
– En ole vielä päässyt perehtymään kustannustilanteeseen, enkä ole käynyt ainoatakaan keskustelua asiantuntijoiden kanssa, joten en pysty sanomaan, mikä on lopullinen hintalappu. Sen näkee sitten, kun pääsen kiinni faktoihin.
Milloin Länsimetro aloittaa liikennöinnin?
– Minulla ei ole siitä tietoa. Olen vasta toista päivää töissä, enkä pysty siihen vastaamaan.
2:28