Mika Nylundin ja hänen vaimonsa Sanna Nylundin 15 vuotta pyörittämä eläinohjelmapalveluyritys Kamisak on kokenut kovia koronan myötä. Myös muut Lapin yrittäjät tuskailevat tilanteen vuoksi.
Mika Nylund kertaa kevään tapahtumia vakavana. Hänen mukaansa tilanne Lapissa muuttui haastavaksi jo kevättalvella.
– Kiinalaisesta uudestavuodesta lähtien ryhmävaraukset alkoivat vähentyä. Siitä kuukausi eteenpäin, niin myynti oli tippunut nollaan.
Nylundin mukaan tästä lähtien myynti on pysynyt nollassa. Tämä selittyy sillä, että pohjoisten matkailuyritysten pääasialliset asiakkaat tulevat ulkomailta.
– Kansainvälisen matkailun hiipumisen myötä hiipui myös meidän liiketoimintamme.
Lue myös: Epätoivoiset yrittäjät harkitsevat hanskojen lyömistä tiskiin – Lapin matkailussa käsillä kaikkien aikojen kriittisimmät kuukaudet, työntekijöiden tulevaisuus vaakalaudalla
Alkuperäinen näkymä oli hyvä
Lapin matkailussa elettiin ennen koronaa vahvaa nousukautta.
– Näkymät olivat aivan loistavat, Nylund täsmentää.
Nykyiseen tilanteeseen ei siis Nylundin mukaan tultu normaalitilanteesta vaan nousukausitilanteesta, jolloin pudotus oli suhteessa vielä kovempi.
– Yrittäjät ovat pistäneet paljon panoksia, kun ajateltiin, että näkymät ovat hyvät.
Nylund kuvailee tilannetta täystyrmäykseksi.
– Tuntuu siltä, että vuosien kova työ on valumassa hukkaan, kun ei vielä edes tiedetä, että kuinka kauan tämä kestää.
Tilanne pakotti muuttamaan etelään
Nylund kertoo ennakkovarausten seuraavalle talvelle tippuneet suurilta osin pois. Tukien saaminen on myös osoittautunut vaikeaksi, koska yritys kuuluu eläinohjelmapalveluiden alle.
Yrityksellä on muun muassa huskyja ja hevosia.
– Eläimet ovat ja vaativat hoitoa, niitä ei voi laittaa parkkiin. Myöskään kaikkia työntekijöitä ei voi lomauttaa, sillä eläimistä pitää huolehtia, Nylund selventää.
Nylund sai yritykselleen Business Finlandin tukea, joka on tarkoitettu yrityksen kehittämiseen. Kehitystyö edellytti Lapista muuttoa Turun saaristoon.
– Aloitimme saaristomatkailun kehittämisen Etelä-Suomessa. Sen turvin olemme pystyneet pitämään työntekijöitä töissä.
Hanke on logistisesti haastava, sillä yrityksen toimipiste on pohjoisessa ja myös siellä toiminta on edelleen käynnissä.
– Tulevan talven ennustaminen on vaikeaa, joten samaan aikaan pohjoisessa pitää pystyä pitämään yksikkö vahvana. Kauden pyöräyttämiseksi siellä pitää olla koko ajan kaikki valmiina.
Ratkaisuna matkailukuplat?
Nylund kertoo näkevänsä potentiaalia niin kutsutuissa matkailukuplissa.
Konseptissa asiakkaita tuotaisiin tietyllä lennolla kohdemaahan ja heidät pidettäisiin rajatulla alueella tietyin säännöin.
– Jotain tämän tyyppistä olisi hyvä keksiä.
Nylund toivoo myös Suomen hallitukselta rohkeutta tehdä päätöksiä.
– Moni matkailuyritys pärjää vielä kesän ja syksyn yli. Jos seuraava joulu ja talvikausi menetetään, niin menetykset ja inhimilliset tragediat alkavat olemaan sitä luokkaa, että alalla on valtava tahtotila ja motivaatio kehittää minkälaisia malleja tahansa.
Hän uskoo, että yrittäjät ovat valmiita huolehtimaan omalta osaltaan kaikesta, mitä kupliin liittyisi.
Nylund kannustaa kuitenkin myös suomalaisia matkustamaan kotimaassa ja erityisesti Lapissa, vaikka kotimaiset matkailijat eivät pysty paikkaamaan turistien aiheuttamaa lovea.
– Myös yrittäjien pitäisi herätä haistelemaan sitä, mitä kotimaiset matkailijat saattaisivat kaivata palveluilta.