Kynän piteleminen ja liikuttelu vaatii sormien pienten lihasten vahvaa hallintaa, joka nykylapsilta jo puuttuu.
Nykylapsilla on jo vaikeuksia pidellä kynää kädessään. Syypäänä kehitykseen toimintaterapeutti pitää kosketusnäyttöjä ja muun teknologian ylenpalttista käyttöä, kertoo The Guardian.
– Lapset eivät aloita koulua samalla käsivoimalla ja ketteryydellä, joka lapsilla oli kymmenen vuotta sitten. Kouluun saapuville lapsille annetaan lyijykynä, mutta he ovat enenevissä määrin kykenemättömiä pitelemään sitä, koska heillä ei ole perustavanlaatuisia liikkumisen kykyjä, lasten toimintaterapeutti Sally Payne sanoo.
"Poika piteli kynää kuten luolamiehet pitelevät keppejä"
Guardianin haastatteleman Lauran 6-vuotias Patrick-poika on joutunut opettelemaan kynän pitelemiseen tarvittavia taitoja toimintaterapiassa. Laura syyttää tilanteesta itseään.
– Näin jälkikäteen näen, että annoin Patrickille teknologiaa, jolla hän sai leikkiä, mikä todella rajasi perinteisemmät lelut pois lähes kokonaan. Kun hän meni kouluun, sieltä otettiin yhteyttä minuun huolien kera: poika piteli kynää kuten luolamiehet pitelevät keppejä, Laura kuvailee.
– Hän ei kyennyt pitelemään kynää millään muulla tavalla eikä siis voinut oppia kirjoittamaan, koska hän ei voinut liikuttaa kynää tarkasti.
"On helpompaa antaa lapselle iPad kuin kannustaa leikkiin"
Sally Paynen mukaan kynän piteleminen ja liikuttelu vaatii sormien pienten lihasten vahvaa hallintaa, jonka kehittämiseen lapsi tarvitsee paljon mahdollisuuksia oppia.
Lue myös: Tuleeko vanha olo? Nämä asiat ovat vuoden 2000 jälkeen syntyneille jo itsestäänselvyyksiä
Paynen mukaan ongelman osasyy on muutos leikkikulttuurissa.
– On helpompaa antaa lapselle iPad kuin kannustaa häntä lihaksia kasvattavaan leikkiin, kuten rakennuspalikoiden, leikkaamisen ja liimailun tai lelujen ja narujen vetämisen pariin. Tämän vuoksi lapset eivät kehitä kynän pitelemisen taustaksi tarvittavia peruskykyjä.
Lähde: Theguardian.com
***
8:42