Lapset halutaan ulos liikkumaan: "Ipadia pelataan kuusen tai trampoliinin alla"

1:51img
Julkaistu 25.08.2016 16:04
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Suomalaislapset eivät ulkoile niin paljon kuin vanhemmat toivoisivat. Sisälle jäädään etenkin huonon sään tai pelien takia. Tämä selviää Reiman teettämästä kansainvälisestä kuluttajatutkimuksesta.

– Kun panen Ipadin pöydälle ja sanon, että nyt pojat ulos, niin Ipad on hävinnyt. Menen ulos katsomaan ja siellä he pelaavat kuusen tai trampan alla, kertoo golfammattilainen Minea Blomqvist-Kakko.

minea björqvist

Luontoretki lapsen kanssa tuo itsellekin tasapainoa ja paremmat unet, sanoo Minea Blomqvist-Kakko. Sylissä poika Elmeri. 

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari kertoo, että yläkouluun siirtyessä koululaisten liikkuminen vähenee selvästi.

– Nuorempi alakouluikäinen vielä löytää sen spontaanin liikkeen, mutta jotain kummallista tapahtuu siinä kuudennen ja seitsemännen luokan välissä kesällä. Monta spontaania liikuntahetkeä tuntuu jäävän koulumurroksessa, kertoo Vasankari.

tommi vasankari

Tommi Vasankari uskoo, että liikuntasuositukset tulevat lähivuosina muuttumaan. 

Eikä vanhemmilla välttämättä ole edes oikeaa käsitystä siitä, kuinka paljon lapsi liikkuu.

– He arvioivat omankin liikkumisen yläkanttiin, kun verrataan kyselyjä ja mitattuja tietoja. Uskon, että lasten kohdalla on sama, Vasankari sanoo.

Sensori mittaamaan liikkumista

Reima ja Suunto ovat yhdessä kehittäneet vaatteisiin kiinnitettävän aktiivisuus-sensorin, joka kertoo lapsen liikkeen tehosta ja kestosta. Ensin tuli PokemonGO ja nyt ReimaGO.

– Tämä on mieletön yhteensattuma. Ideahan on sama eli saada lapset liikkumaan ilon kautta. Tässä yksi iso ero on se, että ReimaGOssa me pyrimme vähentämään ruutuaikaa, kertoo Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

ReimaGO

Lapsen aktiivisuutta voi mitata.

– Tämä ei missään tapauksessa laske kaloreita tai kilometrejä, vaan vahvistetaan lapsen halua mennä ulos.

Suunnon toimitusjohtaja Mikko Moilanen on tyytyväinen, että älyvaatteiden teknologista osaamista viedään myös maailmalle.

mikko moilanen

Suunnon toimitusjohtaja Mikko Moilanen kertoo yhteistyön Reiman kanssa sujuneen hyvin. 

– Tässä on  kaksi yritystä, jotka tulevat hyvin erilaisilta toimialoilta. Se synnyttää mahdollisuuden luoda ja tehdä jotain, mitä kumpikaan ei yksin pystyisi tekemään, Moilanen sanoo.

Motivaatiota liikkumiseen

Reiman tuoreen kansainvälisen kuluttajatutkimuksen mukaan etenkin suomalaisia ja ruotsalaisia lapsia kiinnostavat pelit ulkoilua enemmän.

kännykät pelaaminen

Näiden lasten mielestä yhdessä on mukava pelata muutakin kuin jalkapalloa.  

Norjassa puolestaan noin kolmannes lapsista viihtyy arkisin ulkona jopa yli 4 tuntia. Suomessa saman verran ulkoilee päivässä vain 16 prosenttia lapsista.

Norjassa asunut lastenortopedi Mikko Haara uskoo norjalaisten salaisuuden piilevän yhdessä tekemisessä.

– Liikunta on siellä osa identiteettiä ja kulttuuria. Se näkyy perheen arjessa, Lastenklinikalla työskentelevä Haara kertoo.

haara

Mikko Haara ymmärtää, miksi norjalaiset ovat innostuneita ulkoilusta.

– Norjassa silmiinpistävä piirre on, että ammattiurheilija on ammattina arvostetumpi kuin Suomessa. Sitä ei määritä se, voitatko olympialaiset tai maailman mestaruuden. Heistä on hienoa, että joku yrittää ja on mukana urheilussa.

Suomessa saadaan varhaiskasvatukseen uudet liikuntasuositukset muutaman viikon päästä. Lisäksi Yhdysvalloissa pohditaan uusia liikuntasuosituksia.

– Vuonna 2018 pitäisi tuolta Amerikan mantereelta lähteä suositusaalto, joka vaikuttaa WHO:hon, EU:hun ja yksittäisiin maihin.

– Itse uskon, että 2018 jälkeen fyysisen aktiivisuuden suositukset menevät aika lailla uusiksi, UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari sanoo. 

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa