Sähköautojen nopeakaan lisääntyminen ei synnyttäisi Suomeen energiapulaa. Energiateollisuuden laskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaisi sähkönkulutusta vain kolme prosenttia nykyisestä.
Paukkupakkasissa sähköauton akut tyhjenevät nopeammin, kun energiaa tarvitaan myös sisätilojen lämmittämiseen. Autoja ladataan siis eniten juuri silloin, kun sähkön kulutus on muutenkin huipussaan.
– Sähköauton kantaman pudotus talvella on lopulta varsin maltillinen, kun auto muistetaan esilämmittää, joka on monelta testaajalta unohtunut. Tämä taas ei poikkea millään tavoin siitä, mitä jo nykyään tehdään. Esilämmityksen sähkönkulutus on siis verkossa jo olemassa, Energiateollisuuden asiantuntija Tuukka Heikkilä muistuttaa.
Henkilöautojen jälkeen myös raskas liikenne alkaa jossakin vaiheessa siirtyä sähkövoimaan. Heikkilä laskee, että kulutus ei tällöinkään hyppää merkittävästi.
Tieliikenteen sähköistyminen on vasta alussa
– Viime vuoden lopussa Suomessa oli reilut 15 000 sähköautoa, kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit.
– Hallitus on vuoden 2016 energia- ja ilmastostrategiassa asettanut tavoitteen, että sähköautoja olisi neljännesmiljoona vuonna 2030.
– Liikenneministeriö on asettanut tavoitteeksi 670 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.
– Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Auton keski-ikä on noin 12 vuotta.
– Pitkän matkan raskas liikenne tuskin sähköistyy aivan lähitulevaisuudessa. Pakettiautot ja jakeluliikenteen kuorma-autot sen sijaan ovat hyvinkin potentiaalisia sähköistämisen kohteita. Niiden ajosuorite on kuitenkin henkilöautoihin verrattuna melko pieni, joten sillä ei ole suurta vaikutusta kulutukseen.
Älykkäät latausjärjestelmät mahdollistaisivat sen, että latauksessa olevista sähköautoista voitaisiin tarvittaessa myös "lainata" virtaa valtakunnanverkkoon.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan sähköautojen yleistyminen ei edellytä kantaverkon merkittävää vahvistamista. Kiinteistötasolla sen sijaan joudutaan pohtimaan, kuinka tehokkaisiin latausjärjestelmiin halutaan investoida.