Miksi lasten itsetuhoisuus on lisääntynyt hälyttävästi? Apuu-chattiin otettu yhteyttä jo yli 30 000 kertaa

9:21img
Näin Apuu-chatin projektipäällikkö Johanna Virtanen kertoo lasten lisääntyneestä itsetuhoisuudesta.
Julkaistu 25.11.2021 07:29
Toimittajan kuva

Jonna Hellgren

jonna.hellgren@mtv.fi

SOS-Lapsikylän Apuu-chat tarjoaa 7-15-vuotiaille lapsille helpon väylän pyytää apua. Tänä vuonna yhteyttä on otettu jo yli 30 000 kertaa.

SOS Lapsikylä kertoo tiedotteessaan, että itsetuhoisuus nousee päivittäin esille Apuu-chattiin hakeutuvien lasten keskuudessa. Chatissa näkyy suoraan sekä lasten hätä että palvelujärjestelmän haasteet vastata hätään.

Syksyn aikana chatin päivystäjät ovat joutuneet ottamaan kiireellisesti yhteyttä viranomaisiin yli 110 kertaa. Yhteydenotoista puolet on koskenut lasten itsetuhoisuutta.

– Syys-lokakuussa olemme päivittäin tehneet jatkotoimenpiteitä, joista puolet on liittynyt itsetuhoisiin tekoihin ja ajatuksiin tai itsemurha-aikeisiin, kertoo Apuu-chatin projektipäällikkö Johanna Virtanen.

Tapauksesta riippuen chatin päivystäjät ottavat yhteyttä hätänumeroon, poliisiin, lastensuojeluun tai koulun oppilashuoltoon.

Yhteydenottomäärät ovat valtavia.

Sata kertaa päivässä lapset ottavat yhteyttä kertoakseen aikuiselle hädästään. Viidesosa yhteydenotoista koskee mielen hyvinvointia.

– Moni lapsi tiedostaa tarvitsevansa apua esimerkiksi ahdistukseen ja sen purkautumiseen itsensä satuttamisena, mutta kertoo, että kukaan ei auta, Virtanen sanoo.

Moni jää ilman apua

Projektipäällikön mukaan Apuu-chatissa näkyy lapsia, jotka ovat itse motivoituneita hakemaan apua, mutta eivät saa sitä. Osa lapsista osaa jopa kertoa, että kotikunnan palvelut ovat ruuhkautuneet.

– Lapsilla on kokemusta siitä, että ahdistaa ja on ajatuksia siitä, että ei jaksa enää, mutta kukaan ei auta, vaikka apua on jo pyytänyt. Hätää kärsivä lapsi ei voi odottaa, hän kaipaa nopeita konkreettisia tekoja, Virtanen sanoo.

Chatista otetaan yhteyttä lasten kotikuntien palveluihin, mutta Virtasta tuskastuttaa ajatus kuntien ruuhkautuneista palveluista.

– Miten voimme luvata vievämme lapsen asiaa eteenpäin, jos kuntien resurssit eivät riitä, hän miettii.

SOS-Lapsikylässä toivotaan, että hyvinvointialueet ja kunnat pystyvät luomaan sellaisen palvelujärjestelmän, joka pystyy vastaamaan lasten tarpeisiin ja hätään.

Apuu-chat sai alkunsa korona-aikana

SOS-Lapsikylä avasi chatin keväällä 2020. Huomattiin, että lapset eivät kohdanneet arjessaan turvallisia aikuisia samalla tavalla kuin normaalisti.

Toiminnalle on ollut kysyntää, sillä yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 45 000.

Apuu-chat on auki joka päivä klo 9-22. Chat löytyy osoitteesta apuu.fi

Lue myös: Pääsiäisviikko yli kaksinkertaisti lasten yhteydenotot Apuu-chattiin: "Olemme päivittäin yhteydessä lastensuojeluun "

Tuoreimmat aiheesta

Nuoret