Lastenvaatteista tuli harrastus: "Monet ostavat statusta"

Yhä useampi taapero tepastelee tyylikkäissä muotivaatteissa, ja monen muksun muotihankintoihin pistetään enemmän aikaa ja rahaa kuin aikuisten pukeutumiseen.

Netin kirpputoreilla lasten vaatteet kiertävät huikealla syklillä, lastenvaatepuoteja on putkahtanut netti pullolleen ja perheenäidit järjestelevät lastenvaatekutsuja. Tarhakuvissa näkyy perustrikoiden rinnalla kotimaista suunnittelua, kansainvälisiä merkkejä ja harkittuja asukokonaisuuksia. Lastenvaatteista on tullut monelle äidille harrastus, intohimo ja keino ilmaista estetiikan tajua.

Eppusen kaapilla-blogia jo neljä vuotta pitänyt Heidi Nousiainen vahvistaa, että lastenvaatteista on tullut uusi trendi-ilmiö. Hänen omassa tuttavapiirissään lastenvaateinnostus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
– Neljän vuoden aikana olen huomannut, että kiinnostus lastenvaatteisiin on lisääntynyt selvästi. Blogissa huomaa, että vaatejutut ovat suosittuja.

Nousiainen on ammatiltaan vaatesuunnittelija, ja hän suunnitteli aiemmin seitsemän vuoden ajan lastenvaatteita.

– Koko lastenvaategenre on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana. Nykyisin vielä enemmän halutaan pukea lapset trendikkäästi. Tyyli on lähempänä aikuisten pukeutumista: lastenvaatteet ovat toimivia, mutta esimerkiksi farkkujen yksityiskohdat ja materiaalit ovat todella hyviä. Visuaalinen puoli on kehittynyt todella paljon.

Itse Nousiainen suosii unisex-vaatteita ja uusia pikkumerkkejä.
– Tykkään pukea lapset ja itsenikin kauniisti, estetiikka on minulle tärkeää. Vaatteiden tulee olla laadukkaita ja toimia arjessa.

Nousiainen kertoo ostavansa lastenvaatteita joka kuukausi, useimmiten netissä. Lastenvaatteisiin ihastuneet pitävät tärkeänä myös vaatteiden kierrätystä.
– Pieniä ja vanhoja pitää saada pois, ettei talo täyty vaatteista. Myyn jonkin verran vaatteita Facebook-kirppareilla tai annan ystäville.

Kotona neljä kaappia lastenvaatteita

Samalta kuulostavat myös Kaksplus-lehden sivuilla bloggaavan Anna Haapsaaren kommentit. Haapsaari kiertää useamman kerran kuukaudessa suosimillaan lastenvaatekirpputoreilla, järjestää lastenvaatekutsuja ja esittelee Lapsellista -blogissaan usein myös lastenvaatteita.

– Lastenvaatebrändit ja lasten lookbookit ovat tehneet tuloaan. Esikoiseni täyttää kesällä neljä, mutta silloin en ollut edes tietoinen siitä, mitä merkkejä olisi ollut saatavilla. Nykyään tarjonta on huikea. Lastenvaateblogeja perustetaan koko ajan, Facebookissa on lastenvaatteita fanittavia ryhmiä ja merkkien omia kirppisryhmiä.

Haapsaaren kotona on neljä lastenvaatekaappia, joiden sisältö on päivitetty jo useaan otteeseen. Vaatteisiin saa uppoamaan myös suuret summat rahaa. Haapsaaren perheessä vaatteet kiertävät lapselta toiselle, ja niitä hankitaan paljon kirpputoreilta. Kalleimmat hankinnat ovat 160 euroa maksanut laadukas ulkohaalari ja Marimekon Iloinen takki -mekko.

– Minulla on kolme alle 4-vuotiasta lasta. Sillä tahdilla, jolla vaatteita kulutetaan, joutuu miettimään mitä puetaan ja mitä vaatteita ostaa, Haapsaari huomauttaa. Hän hankkii vaatteita usein kirpputorilta, sillä vaatteiden käyttöikää jää usein lyhyeksi. Moni muukin hamstraa lastenvaatteita kaappeihinsa, joten kirpputoreilta löytää hyvin vähälle käytölle jääneitä vaatteita.

– Koen todella tärkeäksi sen, millä tavalla meidän lasten vaatteet on tuotettu. Mieluummin maksan enemmän luomupuuvillasta, myrkyttömistä tai Euroopassa tuotetuista vaatteista tai siitä, että mallissa ja merkissä on ajateltu pitkäikäisyyttä ja käytettävyyttä.

Haapsaari pohtii, että joillekin lastenvaatteista on tullut harrastus ja jopa jonkinlainen keino hankkia statusta.

– Uskon, että aika moni ostaa niillä lastenvaatteilla myös jonkinlaista statusta. Pari vuotta takaperin, kun tämä buumi teki tuloaan, niin meidänkin perhekerhossa jotkut naiset saattoivat kurkkia lasten vaatteiden merkkilappuja. Kaikki olivat tietoisia siitä, milloin mallistot tulevat ja alennusmyynnit alkavat.

Lapset vanhempia tyylikkäämpiä?

Lastenvaatteisiin panostetaan jopa enemmän kuin omaan pukeutumiseen. Siinä missä taapero tepastelee kalliissa merkkihaalarissa, saattaa vanhempi palella leikkipuiston reunalla halpispusakassa.

– Saan paljon omaan kommenttiboksiini viestejä siitä, että äidit eivät ehkä kehtaa ostaa itselleen vedenpitäviä kenkiä, mutta lapsella on kaappi täynnä monen sadan euron edestä ulkovaatteita, jotka kestävät vain yhden kauden. Moni tinkii, itseni mukaan lukien, omista vaatteistaan ja panostaa lapsen vaatteisiin.

Kenties huolellisesti puetuista lapsista kasvaa muotitietoisia aikuisia. Ainakin sekä Haapsaari että Nousiainen kertovat keskustelevansa lasten kanssa vaatevalinnoista, ikätason huomioiden.

– Kaksivuotias poika ja kesällä neljä vuotta täyttävä tyttö ovat todella tarkkoja siitä, mitä pukevat päälleen, heillä on hyvin kokeilevia asuyhdistelmiä. Neljävuotiaan kanssa joudutaan keskustelemaan ja tekemään kompromisseja, Haapsaari kertoo. Siitä huolimatta, että kotona on pyritty hankkimaan unisex-vaatteita, on neljävuotiaalla menossa vaaleanpunainen prinsessavaihe. Kaksivuotias puolestaan vaatii vaatteita, joissa on supersankareiden, autojen tai työkoneiden kuvia.

– 4-vuotias poika alkaa olla jo kriittinen vaatteiden suhteen, ja kyselen häneltä mielipidettä, ettei tule hutiostoksia. 1,5 vuotias tyttö käy peilaamassa mekkoja, Heidi Nousiainen hymyilee.

Lue myös:

    Uusimmat