Jari-Matti Latvalan ei auttanut kuin purra hammasta, kun tilaisuus nousta Ruotsin rallin johtoon vaihtui ulosajossa liki yhdeksän minuutin tappioon kärjelle.
Latvala lipesi hankeen muutama sata metriä ennen perjantain viimeistä edellisen erikoiskokeen maalia. Ilman ulosajoa hän olisi noussut VW-tallitoverinsa Sebastien Ogierin ajovirheen siivittämänä toiselta sijalta kilpailuun johtoon.
- Se on vähän niin kuin Miikka (Anttila) sanoi, että ralli on kivaa, mutta raakaa, Latvala tuumi.
Latvalan mukaan ulosajo oli kuljettajan virhe siitä huolimatta, että hän ei saanut päivän mittaan autonsa ajettavuutta aivan sellaiseksi kuin toivoi.
- Muutin säätöjä vielä ennen tuota erikoiskoetta, jolla ajoin ulos, mutta se ei ollut syy ulosajoon millään tapaa. Päinvastoin tuntui, että sain auton ensi kertaa tänään tarkaksi ajaa.
Latvalan ajopeli lipesi hankeen Torsbyn erikoiskokeen lopussa, oikealle kääntyvässä mutkassa 300 metrin suoran päätteeksi.
- Näytti siltä, että mutkassa on soraa ja siten pitoa, mutta, kun käänsin mutkaan sisään, tien pinnalla olikin loskalunta. Perä lähti "kirjoittamaan" ja sitten se imaisi keulan hankeen. Siinä oli hyvin katselijoita auttamassa meitä pois, mutta aikaa kului.
Powerstagelta MM-pisteitä?
Rallin voittoa puolustava Latvala ehti päivän mittaan ajaa kolme pohja-aikaa ja oli koko ajan toisena ennen ulosajoa.
- Päivä lähti hyvin käyntiin, vaikka tuntui, että hitailla ja kapeilla osuuksilla en ollut autoon ihan sataprosenttisen tyytyväinen.
Kilpailu jatkuu lauantaina ja sunnuntaina yhteensä vielä yli 180 ek-kilometrin verran, mutta Latvala käänsi jo katseen rallin päättävälle erikoiskokeelle, jolta kärkikolmikolle jaetaan MM-bonuspisteitä.
- Täytyy katsoa, voiko tässä vähän testata säätöjä ensi vuotta ajattelen ja yrittää sitten Powerstagelta ottaa MM-pisteitä. Lauantaina lähtöpaikka on vielä toisena autona, mutta sunnuntaiksi se muuttuu, kun mennään lauantain tilanteen käännetyssä järjestyksessä.