Jari-Matti Latvala lähtee Australian rallin toiseen ajopäivään kahden sekunnin johdossa, eikä aio ottaa riskejä rengasvalintojen kanssa kuten viime vuonna.
-Sebastien Ogier on taitava renkaiden kanssa. Hän voi harkita pitkälle Nambuccan erikoiskokeelle sekarengastusta. Itse en uskalla ottaa riskiä. Lähden sinne kovalla renkaalla, Latvala sanoo lauantain ratkaisuerikoiskokeesta.
Vuosi sitten väärä rengasvalinta 50 kilometrin mittaisen Nambuccan toiselle ajokerralla pilasi Latvalan voittohaaveet. Latvala ajoi tuolloin sekarengastuksella eli alla oli kovan ja pehmeän seoksen renkaita. Hän hävisi Ogierille yli 13 sekuntia ja putosi kärjestä toiseksi.
Lauantain Nambucca ajetaan taas kahdesti. Sen lisäksi reitillä on vain vajaan kahdeksan kilometrin Valla-pikataival.
-Nambuccalla onnistuminen ratkaisee. Se on upea, kovapintainen ja jouhea tie, jolle pitää löytää heti alusta pitäen hyvä rytmi, Latvala sanoo.
Gardemeister kehotti lisäämään vauhtia
Perjantaina Latvala löysi hyvän ajorytmin iltapäivän erikoiskokeille. Hän oli aamupäivän neljän erikoiskokeen jälkeen viides, mutta nousi kolmella pohja-ajalla rallin johtoon, kun samat erikoiskokeet ajettiin iltapäivällä uudelleen.
-Aamun ensimmäisellä erikoiskokeella säikähdin, kun renkaat alkoivat kulua yllättävän rajusti jo 7-8 kilometrin ajon jälkeen. Aloin varoa, ja vauhti putosi putosi pari-kolme prosenttia, Latvala sanoo.
-Päivän huollossa Toni Gardemeister, joka on täällä seuraamassa kisaa, huikkasi, että vähän puuttuu yritystä. Vaihdoin iltapäivän etapille kovat renkaat ja lisäsin vauhtia, joka toi sitten hyvää tulosta.
Toisena kilpailussa on Citroenin Kris Meeke ja kolmantena MM-sarjaa johtava Ogier 4,6 sekuntia kärjestä. Ogier voi Australiassa varmistaa MM-tittelin voitolla tai kakkossijalla riippuen Latvalan sijoituksesta.
Ogier voitti perjantain etapin viimeisen erikoiskokeen.
-Päivän viimeisellä erikoiskokeella hävisin Ogierille sen verran kuin arvelin, renkaat olivat siinä vaiheessa niin kuluneet, Latvala sanoo.