Jari-Matti Latvalalla ja Markku Alénilla riittää tarinaa perjantaina San Marinossa alkavassa Historic-luokan autojen Legend-rallissa.
Latvalasta tuli sunnuntaina Alénin jälkeen toinen suomalainen, joka on voittanut Korsikan MM-rallin. Lanciaa kuskannut Alén vei voitot vuosien 1983 ja 1984 ralleissa.
- Korsika tulee varmasti Alénin kanssa puheeksi San Marinossa. Ajan siellä nolla-autoa ja Markku Lanciaa. Hieno tunne voittaa legendaarinen kilpailu ensimmäisenä suomalaisena Markun jälkeen, Latvala sanoi.
Tunteet velloivat myös kartturi Miikka Anttilalla.
- Tämä on maailman makein asvalttiralli. Nopeudet eivät nouse kovin huimiksi, mutta nuotissa riittää luettavaa koko ajan. Voi sanoa, että on todella helppo keskittyä, Anttila kertoi.
Rankkasateiden tuoman virtaavan veden, mudan ja moskan liukastamilla teillä ajettiin yksi saaren historian haastavimmista MM-ralleista, vaikka kahden erikoiskokeen peruuttamisen jälkeen pikataipaleita oli vain seitsemän.
- Koko viikonloppu oli minulta kontrolloitua ajoa. Viitospätkällä yritin lauantaina mennä, muutoin en ottanut riskejä. Se näytti toimivan näissä olosuhteissa hyvin, Latvala sanoi.
Latvalalle voitto oli uran 15:s MM-sarjassa. Se nosti hänet voittotilastossa Mikko Hirvosen rinnalle.
Voitto oli myös Latvalan toinen perättäinen Ranskan MM-rallissa ja toinen MM-sarjan asvalttirallista.
Rengasvalinnat mietityttivät
Voitosta Latvala ajoi Fordia kuskaavaa Elfyn Evansia vastaan sen jälkeen, kun Sebastien Ogierin voittotaisto kaatui rengasrikkoon ja vaihdelaatikkovikaan. Jälkimmäinen toi perjantaina keskeytyksen ja 10 minuutin aikasakon.
Evans lähti sunnuntain kolmen erikoiskokeen etapille toisena kahden sekunnin takamatkalta Latvalaan nähden.
- Yöllä oli satanut ja tiet olivat kosteita, joten aamulla lähtiessä oli pientä epävarmuutta rengasvalintojen suhteen. Itse otin neljä pehmeää ja kaksi kovaa rengasta, ja niillä ajettiin kaksi ensimmäistä pätkää, Latvala kertaili.
- Yritin mennä, ja auto alkoi hieman huojua. En osaa sanoa, oliko se renkaiden ylikuumenemista vai tien liukkautta. Kun ei ollut väliaikoja, oli vaikea sanoa, mikä oli vauhti muihin nähden. Kun Evansiin tuli eroa 15 sekuntia, tiesin vauhdin riittävän, Latvala muisteli sunnuntain avausta.
Seuraava pikataival oli kuivempi. Latvala vaihtoi eteen kovemman seoksen renkaat ja kuroi eron Evansiin yli 40 sekuntiin. Kisan päätöserikoiskokeen Latvala ajoi varmistellen ja voitti rallin 43,1 sekunnilla ennen Evansia.
- Ogier katseli tauolla viimeistä erikoiskoetta videolta. Tiesin, että hän yrittää kaikkensa voittaakseen sen. Itse päätin, etten ota riskejä, Latvala tuumi.
Ogier voittikin päätöserikoiskokeen. Latvala oli kolmas 10,2 sekuntia kärjestä.
Ensi kauden MM-taistelu jo mielessä
Kilpailun voitto vankisti Latvalan toista sijaa MM-sarjassa. Hän uskoo, että myös sarjassa jäljellä olevat Katalonian ja Walesin rallit ovat voitettavissa. Syksyn kisoista Latvala hakee jo hyvää tuntumaa ensi kauden MM-taisteluun.
- Ensi kausi mennään tällä samalla autolla, joten tilanne on minulle parempi. Tälle kaudelle tuli uusi auto, jonka kanssa minulla oli aluksi vaikeuksia soralla ja lumella, Latvala sanoi.