Toyotan Jari-Matti Latvala nousi toisena ajopäivänä taistelemaan Australian MM-rallin voitosta. Kisaa johtanut Andreas Mikkelsen keskeytti kisan dramaattisesti.
Latvala jahtaa kakkospaikalla kisaa johtavaa Hyundain Thierry Neuvillea, ero on 13 erikoiskokeen jälkeen 19 sekuntia. Asetelma muuttui toisen ajopäivän toisella, eli kisan kymmenennellä erikoiskokeella, kun kisaa vakuuttavasti johtanut Mikkelsen rysäytti ulos.
Mikkelsen ajoi Hyundai-autonsa vasen kylki edellä penkkaan ja rikkoi sekä etu- että takarenkaansa. Norjalaisella oli matkassa vain yksi vararengas, joten kisa tyssäsi siihen.
Näin kärkeen nousi Neuville, joka aloitti päivän ajamalla pohjat lähes 50 kilometriä pitkän yhdeksännen ek:n pohja-aikaan. Latvala oli kakkonen, vain 3,9 sekuntia hitaampana ja nousi Kris Meeken ohi kisan kolmanneksi.
Latvala tykitti kisan ensimmäisen pohja-aikansa 10. erikoiskokeella, samalla jolla Mikkelsen keskeytti. Hän kuroi Neuvillen etumatkaa umpeen kahdeksalla sekunnilla, mutta belgialainen otti kahdella seuraavalla pätkällä kymmenen sekuntia etua takaisin.
13. erikoiskokeella Neuville oli jälleen nopein, Latvala hänen kannassaan 2,8 sekuntin päässä. Vaikka Neuvillen meno on todella vakuuttavaa, Latvala on löytänyt täysin uudenlaisen hyökkäyksen toisena ajopäivänä.
– Tämä on kova taistelu Thierrya vastaan. Hän on todella vahva. Yritän kaikkeni, mutta jotenkin hän löytää jotain lisää. Pystynkö voittamaan? Erikoiskokeita on vielä paljon jäljellä, enkä luovuta ennen viimeisen erikoiskokeen viimeistä metriä, Latvala sanoi 13. ek:n maalissa.
Latvalalla ei ole niskassa kovinta mahdollista painetta, sillä Ford-kuski Ott Tänak on kolmantena 21,2 sekunnin päässä, Craig Breen on jäänyt Tänakista 25 sekuntia. Kris Meeke oli vielä 12. erikoiskokeen jälkeen aivan Tänakin kannassa, mutta hän rikkoi takajousituksensa, eikä pystynyt starttaamaan 13. ek:lle. Näin ollen hän liittyi Mikkelsenin seuraksi keskeyttäneiden porukkaan.
Latvalan jahti sai kolauksen, kun kisajärjestäjät peruivat 14. erikoiskokeen, Newry 2:n, koska reitillä oleva silta ei ollut turvallinen. Kyseessä olisi ollut toiseen kertaan ajettuna pätkä 10, jolla Latvala oli selvästi muita nopeampi.
Lauantaiaamupäivänä Suomen aikaa ajetaan vielä kahteen otteeseen 1,27 kilometriä pitkä yleisöerikoiskoe. Päätöspäivänä ajetaan reilut 60 erikoiskoekilometriä, joten Latvalla on melkoinen savotta saavuttaa Neuville ajamalla.
Avauspäivänä kärkisijataistelun menettänyt Esapekka Lappi on ajanut toisena päivänä kärjen tuntumassa, muttei ole pystynyt haastamaan nopeimpia miehiä. Hän on kokonaistilanteessa yhdeksäntenä, reilut neljä minuuttia kärkeä perässä.
– Hirveää, ei ollenkaan puhdasta. En löytänyt lainkaan pitoa, Lappi summasi 13. erikoiskokeen omalta osaltaan.
WRC2-luokan ainut osallistuja Kalle Rovanperä hukkasi 12. ek:lla lähes seitsemän minuuttia, kun hän koki kaksi rengasrikkoa. Nuorella suomalaisella oli matkassa vain yksi vararengas, joten hän pääsi linkuttamaan maaliin, mutta menetti tuhottomasti aikaa. Seuraavallakin pätkällä takkiin tuli puolitoista minuuttia. Muilla pätkillä hän on ollut WRC-autojen perässä ja on kokonaiskisassa pääluokan perässä kymmenentenä. Ero kärkeen on revennyt lähes 15 minuuttiin.
(ek 14 peruttu) 1. Thierry Neuville Hyundai 2.03.07,4 2. Jari-Matti Latvala Toyota +19,0 3. Ott Tänak Ford +40,2 4. Craig Breen Citroen +1.05,2 5. Hayden Paddon Hyundai +1.20,1 6. Sebastien Ogier Ford +1.47,2 7. Stephane Lefevbre Citroen +2.59,1 8. Elfyn Evans Ford +3.22,7 9. Esapekka Lappi Toyota +4.18,6 10. Kalle Rovanperä Ford +14.56,6 (WRC2) 1. Thierry Neuville Hyundai 6.42,4 2. Jari-Matti Latvala Toyota +2,8 3. Ott Tänak Ford +3,6 4. Hayden Paddon Hyundai +5,1 5. Craig Breen Citroen +5,7 ... 9. Esapekka Lappi Toyota +14,9 22. Kalle Rovanperä Ford +1.33,6